Германската компания Mahle съобщи, че е разработила революционен нов тип електромотор, който не използва магнити. Технологичният пробив носи множество предимства: по-висока ефективност, значително по-дълъг живот, по-ниска цена и, не на последно място, нулева зависимост от дефицитните редки земни елементи.
Традиционните електромотори, използвани в електромобилите досега, се нуждаят от въпросните елементи, особено по-тежките като диспрозий или тербий. Почти целият им добив обаче е съсредоточен в Китай и китайското правителство вече няколко пъти налагаше временни рестрикции върху експорта в полза на местните компании.
Преди четири години Honda създаде първия електромотор с неодимов магнит, при който тези тежки земни елементи бяха заменени с по-леки и по-достъпни. Но разработката на Mahle изобщо не се нуждае от тях, защото не ползва магнити.
Тербият, рядък земен елемент с атомен номер 65, се използва широко в производството на електронни устройства, и по тази причина търсенето потоянно расте, затруднявайки доставките
Точните принципи на функциониране засега не се съобщават, но според компанията технологията е в последен изпитателен стадий преди серийно производство. Това производство ще е значително по-малко замърсяващо околната среда и енергоемко, отколкото продукцията на обикновени електромотори. "Премахването на магнитите и, съответно, на редките земни елементи, открива голям потенциал не само от геополитическа, но и от екологична гледна точка", коментира шефът на Mahle Михаел Фрик.
До момента с ефективност от 95% могат да се похвалят само електромоторите, използвани в болидите от Формула Е. Снимка КОЛЕЛА
Компанията твърди, че новият електромотор постига коефициент на полезно действие от 95% при почти всички режими на работа. До момента подобни показатели са постигани единствено от състезателните болиди от Formula 1. А понеже преносът на електрическия ток от роторната към статорната част на електромотора става по безконтантен път, той ще е много издръжлив във времето, и няма да се нуждае от никаква поддръжка. "Ще можем да предложим продукт с изключителна ефективност на сравнително ниска цена", коментира вицепрезидентът на Mahle Мартин Бергер. Каква обаче ще е тази цена, все още не се казва.
Още по темата:
-
Учени от Харвард патентоват технологията, която може да преобрази електромобила
-
Добивът на един тон литий в Португалия поглъща 2270 тона вода - и обрича местните селца
-
Без технология от ново поколение електрическата революция не може да бъде завършена. За щастие тази технология изглежда близо