fallback

Този принципно нов електромотор може да промени всичко

Германска компания създаде агрегат без магнити и редки земни елементи

Германската компания Mahle съобщи, че е разработила революционен нов тип електромотор, който не използва магнити. Технологичният пробив носи множество предимства: по-висока ефективност, значително по-дълъг живот, по-ниска цена и, не на последно място, нулева зависимост от дефицитните редки земни елементи.

         Традиционните електромотори, използвани в електромобилите досега, се нуждаят от въпросните елементи, особено по-тежките като диспрозий или тербий. Почти целият им добив обаче е съсредоточен в Китай и китайското правителство вече няколко пъти налагаше временни рестрикции върху експорта в полза на местните компании.

Преди четири години Honda създаде първия електромотор с неодимов магнит, при който тези тежки земни елементи бяха заменени с по-леки и по-достъпни. Но разработката на Mahle изобщо не се нуждае от тях, защото не ползва магнити.      Тербият, рядък земен елемент с атомен номер 65, се използва широко в производството на електронни устройства, и по тази причина търсенето потоянно расте, затруднявайки доставките        Точните принципи на функциониране засега не се съобщават, но според компанията технологията е в последен изпитателен стадий преди серийно производство. Това производство ще е значително по-малко замърсяващо околната среда и енергоемко, отколкото продукцията на обикновени електромотори. "Премахването на магнитите и, съответно, на редките земни елементи, открива голям потенциал не само от геополитическа, но и от екологична гледна точка", коментира шефът на Mahle Михаел Фрик.       До момента с ефективност от 95% могат да се похвалят само електромоторите, използвани в болидите от Формула Е. Снимка КОЛЕЛА        Компанията твърди, че новият електромотор постига коефициент на полезно действие от 95% при почти всички режими на работа. До момента подобни показатели са постигани единствено от състезателните болиди от Formula 1. А понеже преносът на електрическия ток от роторната към статорната част на електромотора става по безконтантен път, той ще е много издръжлив във времето, и няма да се нуждае от никаква поддръжка. "Ще можем да предложим продукт с изключителна ефективност на сравнително ниска цена", коментира вицепрезидентът на Mahle Мартин Бергер. Каква обаче ще е тази цена, все още не се казва.

fallback
  • #6
    VAYK ( преди 3 години )
    "значително по-дълъг живот," е къде по дълъг, освен на практика вечен?
  • #5
    Птинципиал ( преди 3 години )
    Обикновен трифазен електромотор, на който са махнати четките и възбудителния ток се предава безконтактно.
  • #4
    Вин ( преди 3 години )
    Не става въпрос за лично харесване или не на електрификацията. Просто, развитите страни затварят цикъла възобновяеми енергийни източници - незамърсяващ транспорт! Естествено, ще има гета по света които ще замърсяват общата ни атмосфера. Ярък пример за ц...те махали зимата с горене на гуми, парцали, масла.
  • #3
    Предположение ( преди 3 години )
    Тия вероятно са изобретили безчетков асинхронен електровигател
  • #2
    анонимен ( преди 3 години )
    1 - не бързай толкова. То на теория и хартия всичко е мед и рози, ама да го видим в реални условия. Ф1 колите са превени да издържат едно състезание (да на пълно натоварване) и години по късно технолгиите отиват към масовите автомобили. То и сега който иска ел. кола - може да си купи - въпрос на вкус и дали му пасва или не. Но е тотална заблуда, че ел. коли са решение за каквито и да е еко неща.
  • #1
    Вин ( преди 3 години )
    Иначе, в някои сайтове висят анкети: Ще повлияе ли Ковид кризата на електрификацията на автомобилите?, като повече са отговорили с НЕ! Ами, тя вече повлия... безвъзвратно!
fallback
Последни