IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Този принципно нов електромотор може да промени всичко

Германска компания създаде агрегат без магнити и редки земни елементи

Германската компания Mahle съобщи, че е разработила революционен нов тип електромотор, който не използва магнити. Технологичният пробив носи множество предимства: по-висока ефективност, значително по-дълъг живот, по-ниска цена и, не на последно място, нулева зависимост от дефицитните редки земни елементи.


електромотор, Mahle
   
    
Традиционните електромотори, използвани в електромобилите досега, се нуждаят от въпросните елементи, особено по-тежките като диспрозий или тербий. Почти целият им добив обаче е съсредоточен в Китай и китайското правителство вече няколко пъти налагаше временни рестрикции върху експорта в полза на местните компании.

Преди четири години Honda създаде първия електромотор с неодимов магнит, при който тези тежки земни елементи бяха заменени с по-леки и по-достъпни. Но разработката на Mahle изобщо не се нуждае от тях, защото не ползва магнити.
 
  
Тербий, редки земни елементи
Тербият, рядък земен елемент с атомен номер 65, се използва широко в производството на електронни устройства, и по тази причина търсенето потоянно расте, затруднявайки доставките
  
   
Точните принципи на функциониране засега не се съобщават, но според компанията технологията е в последен изпитателен стадий преди серийно производство. Това производство ще е значително по-малко замърсяващо околната среда и енергоемко, отколкото продукцията на обикновени електромотори. "Премахването на магнитите и, съответно, на редките земни елементи, открива голям потенциал не само от геополитическа, но и от екологична гледна точка", коментира шефът на Mahle Михаел Фрик.
 
   
Formula E, Renault
До момента с ефективност от 95% могат да се похвалят само електромоторите, използвани в болидите от Формула Е. Снимка КОЛЕЛА
  

   
Компанията твърди, че новият електромотор постига коефициент на полезно действие от 95% при почти всички режими на работа. До момента подобни показатели са постигани единствено от състезателните болиди от Formula 1. А понеже преносът на електрическия ток от роторната към статорната част на електромотора става по безконтантен път, той ще е много издръжлив във времето, и няма да се нуждае от никаква поддръжка. "Ще можем да предложим продукт с изключителна ефективност на сравнително ниска цена", коментира вицепрезидентът на Mahle Мартин Бергер. Каква обаче ще е тази цена, все още не се казва.

0 от 500
  • #16
    2 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Колеги, цялата работа е относно КПД-то, те и оловните акумулатори не ползват редки материали , същото е и при ел.двигателите- използват редки съставки за по-високо КПД иначе електричките ще харчат не 20, а 100киловата на всеки 100км
  • #15
    3 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    MAHLE и евтино е оксиморон
  • #14
    12 rate up comment 6 rate down comment
    Швабен зи каскен ( преди 2 години )
    Революционното според тая рекламна партенка е че (Леле-)Мале са докарали ефективност близка то такава на синхронен мотор (с постоянни магнити) използвайки асинхронен мотор (индукционен, без магнити). До колко са успели ще разберем някога, когато го монтират на някой електромобил.
  • #13
    4 rate up comment 17 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    ало жичкаджиите и кибиците айде по далеч от сайта тук си говорим за бензин масла дроселни клапи кислородни датчици дебитомери уестгейти турбини
  • #12
    5 rate up comment 9 rate down comment
    Banan ( преди 2 години )
    И кое му е революционното на този ел.мотор? Че използва ел.магнити ли? Уха никой не се е сещал до сега...
  • #11
    9 rate up comment 7 rate down comment
    Име ( преди 2 години )
    Не знам колко е революционен този електромотор, може би за света на автомобилите е новост. Безчеткови синхронни мотори и генератори в индустрията има от години, да не кажа десетилетия. И не знам на това КПД 95% какво му е многото. Повечето асинхронни и синхронни мотори имат КПД до 97-98%. А дори сега като четох по темата се учудих, че досегашните електромобили със синхронни мотори използват четкови такива.
  • #10
    8 rate up comment 4 rate down comment
    гост ( преди 2 години )
    До 13 коментар и другите "жичкаджии" !!! В мотора няма мед и съответно медни намотки ! Тук не е уточнено , но ако потърсите оригинала е казано ! Така че не е като това дето сте свикнали !
  • #9
    5 rate up comment 11 rate down comment
    Гост ( преди 2 години )
    Електрифилчетата пак се плюнчат. То трябват елементарни познания, за да разбереш, че такива електромотори има отдавна, дори Тесла ползва такива асинхронни двигатели. Ама друго си е да нямаш мозък и да вярваш на всичко.
  • #8
    11 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Синхроните и асинхронните ел. мотори не ползват магнити, не знам какво са измисли ама това го има от 100 години.
  • #7
    8 rate up comment 6 rate down comment
    Leberknoedl ( преди 2 години )
    ***, ти лично ще дишаш въздух пълен с финни частици микропластмаса резултат от повишеното износване на гумите от по-тежките електромобили. Не всички емисии са от ауспуха. Но важното е да си фен и да не му мислиш особено, нали.