Формула 1 е спорт, който няма конкуренция по отношения на разходите. Сумите в него са колосални и ако някой иска да играе сериозна роля, трябва да разполага с огромни финансови ресурси. А това означава, че той привлича някои от най-богатите хора на планетата. Кои обаче са те?
Само като пример ще посочим стикера Claro, който е поставен на задното крило на болида на Red Bull. Компанията е южноамериканското дъщерно дружество на America Movil - телекомуникационна група, включена в класацията на Forbes Global 2000, в която работят приблизително 200 000 души. Тя е със седалище в Мексико Сити, като през 2020 година нейните приходи надхвърлят 50 млрд. долара. Президент на групата е Карлос Слим, който със състояние от 62,8 млрд. долара е 16-ият най-богат човек на планета според Forbes.
Мексиканският милиардер и синът му Карлос Слим Домит подкрепят още от самото начало кариера на Серхио Перес, който през тази зима премина в тима на Red Bull. Още докато караше в местния шампионат Skip Barber, пилотът беше спонсориран от компанията Telmex (също собственост на Slim), която е на 56-о място в света със състояние от 26,9 млрд. долара. Тези огромни цифри ни позволяват да разберем какви са сумите, които се въртят във Формула 1.
Най-богат собственик
Дитрих Матешиц - съосновател, генерален мениджър и собственик на Red Bull с 49%, притежава два отбора във Формула 1. 76-годишният австриец е толкова запален по автомобилния спорт, че купи Jaguar и го превърна в Red Bull Racing), а също така и Minardi, който първо стана Toro Rosso и след това AlphaTauri.
Преди повече от тридесет години Матешиц се опита да пусне на пазара паста за зъби в Тайланд. По време на пътуването си в екзотичната държава той открива напитка, наречена Krating Daeng, която позволява да се бори с умората. Австриецът се свързва с производителя на тази напитка и прави нейна версия за Европа. Така, през 1987 година, се появява Red Bull, която днес е световен лидер на пазара на енергийни напитки.
Заслугата за появата на Red Bull във Формула 1 е на бившия пилот Герхард Бергер. Компанията първо помага на Sauber, като дори в един момент притежава 60% от тима. Сътрудничеството продължава до момента, в който Петер Заубер отказва да подпише с предложения от Red Bull пилот Енрике Бернолди и залага на младия по това време Кими Райконен.
През 2004 година Матешиц купува тима на Jaguar от Ford за символичната сума от 1 лира и така се появява Red Bull Racing. Година по-късно, отново с помощта на Герхард Бергер, милиардерът придобива Minardi, като го превръща в Scuderia Toro Rosso. Успехите идват през 2010 година, като Red Bull печели 4 световни титли благодарение на Себастиан Фетел.
Освен два отбора Матешиц е собственик и на пистата Red Bull Ring, където всяка година се провежда Голямата награда на Австрия. Технически обаче той не е най-богатият собственик на тим във Формула 1. През 2012 година умира Чалео Йоовидха, който притежава 51% от компанията Red Bull. Тайландецът оставя акциите на сина си Чалерм, но той стои встрани от автомобилния спорт, като е оставил съдружника си Матешиц да ръководи тази част от бизнеса.
Най-богат пилот
Най-богатият пилот във F1 в момента е Люис Хамилтън. Седемкратният световен шампион получава заплата от 55 млн. долара годишно, като състоянието му се изчислява на около 500 млн. долара. За това помагат и рекламните му договори с Mercedes (тима за който се състезава), Tommy Hilfiger, Monster Energy, Bose, Puma, IWC, Sony, Gran Turismo и MV Agusta.
Така Хамилтън е единственият, който е на нивото на Михаел Шумахер не само като титли и победи, но и като доходи. Легендарният германец е спечелил между 600 и 800 млн. долара през кариерата си, като списание Forbes го поставя на първо място в класациите си за най-богат спортист през 1999 и 2000 година с приходи от 80 млн. долара само от заплата му във Ferrari.
Най-богат организатор на състезания
Има много заможни хора, свързани със състезанията във Формула 1. Сред тях е хотелския магнат Онг Бенг Сенг, който е в основата на надпреварата по улиците на Сингапур. Такъв е и Джон ДеДжорджия - основният инвеститор в пистата в Остин (Тексас), където се провежда Голямата награда на САЩ. Той е съосновател на компанията за продукти за кола Paul Mitchell и притежава няколко милиарда долара. Принц Алберт от Монако също е милиардер, а Княжеството е домакин на най-известното състезание в шампионата.
Няма как да се мине и без кралските семейства на Бахрейн и Абу Даби, тъй като благодарение на техните пари се провеждат състезанията в двете емирства. Богатството на престолонаследника на Бахрейн - принц Салман, се изчислява на 4 млрд. долара, а самият той е голям фен на F1. Освен това, той контролира суверенния фонд на страната - Mumtalakat, който е основен инвеститор в McLaren. Активите на фонда се изчисляват на стойност 17 млрд. долара.
На свой ред емирът на Абу Даби - шейх Халифа, контролира друг инвестиционен фонд, който с активи от 875 милиарда долара е най-големият, управляван от държавен глава. Състоянието на семейството му се оценява на още 150 милиарда долара.
Догодина в календара на шампионата влиза още едно състезание - Голямата награда на Маями, което означава още богати хора в семейството на F1. Такъв е Стивън Рос, собственик на отбора от НФЛ "Маями Долфинс", чието състояние се оценява на 7,5 млрд. долара. Рос е собственик на пистата, на която ще се проведе надпреварата, като ще инвестира 40 млн. долара, за да може тя да отговаря на всички изисквания.
Колко богати са собствениците на Формула 1?
Liberty Media купи Formula 1 Group от частната инвестиционна компания CVC за 4,6 млрд. долара през 2017 г. Liberty се контролира от Джон Си Малоун - американски милиардер (на снимката долу), за когото се смята, че е най-големият частен собственик на земи в Америка. Според Forbes, неговото състояние е на стойност 7,8 милиарда долара.
Liberty Media наскоро разкри в регулаторна декларация пред Комисията за ценни книжа и борси, че нейният главен изпълнителен директор Грег Мафеи е получил 47,1 милиона долара през 2020 година. Приходите му са главно от акции и стимули, докато основната му заплата е само 871 800 долара.
Бившият главен изпълнителен директор на Formula 1 Group - Бърни Екълстоун, вече няма оперативни функции, като до 2020 години беше почетен председател. В момента неговото състояние се оценява на 3 млрд. долара.
Най-богатите "състезателни татковци" във Формула 1
Пилотът на Aston Martin - Ланс Строл, дължи кариерата си на своя богат баща Лорънс, чието състояние се изчислява на 3,2 млрд. долара. В началото на 2020 година Строл-старши закупи контролния пакет на автомобилния производител Aston Martin за 235 млн. долара и преименува своя тим във Формула 1 (бившия Racing Point), за който през 2018 година плати повече от 100 млн. долара.
Лорънс Строл става милиардер благодарение на модния бизнес. Той беше акционер в марката Michael Kors до 2014 година, като преди това доведе в Канада два други модни гиганта - Pierre Cardin и Ralph Lauren. Строл е основен инвеститор и в Tommy Hilfiger. Канадецът е сред най-големите колекционери на коли на Ferrari, като през 2013 година плати рекордните 27,5 млн. долара за 275 GTB/4 Spider.
Бащата на пилота на Haas F1 Никита Мазепин - Дмитрий, е мажоритарен акционер и председател на управителния съвет на Uralchem Integrated Chemicals Company. Той влезе в списъка на милиардерите на Форбс през 2014 и 2015 г., след като закупи компанията за 5 милиарда долара. Още от 2013 година компанията му Uralkali е спонсор на тима на Haas, а през 2018 година Мазепин се опита за купи Racing Point, но загуби от Лорънс Строл.
С богат баща може да се похвали и пилотът на Williams - Николас Латифи. Майкъл Латифи (на снимката) е е собственик, председател и главен изпълнителен директор на фирмата за преработка на храни Sofina Foods. Чрез инвестиционна компания, която Латифи също контролира, той вложи 200 млн. долара в McLaren Group през 2018 година. Приходите на Sofina Foods са 2 млрд. долара на година.