С идването на пролетта много хора отново подкарват зазимения досега автомобил. Повечето са достатъчно внимателни, за да проверят нивото на маслото, спирачната и охладителната течност. Но малцина се сещат да подменят горивото - а то почти сигурно е загубило качествата си междувременно. Колко е трайността на бензина? Опасно ли е да се кара с престояло гориво? Защо октановите числа са едни в Европа и други в Америка? По-скъп ли е бензинът днес, отколкото при социализма? Има ли значение какъв е на цвят? В тази статия решихме да отговорим на много въпроси, които хората си задават за автомобилното гориво, както и на някои, които не се сещат да си зададат.
12 ключови въпроса за бензина (ГАЛЕРИЯ):
Бензините имат още един параметър, който се нарича "чувствителност". Това е на практика разликата между RON и MON. Колкото по-малка е тя, толкова по-стабилно е горивото при всякакви условия. И обратно - ако чувствителността е висока, това значи, че и детонационната склонност се променя сериозно при изменение на температура, налягане и т. н..
В Европа при повечето бензини тя се държи в рамките на 10 пункта. Но по света се продават и горива с много по-висока - примерно при Сorriente (обикновения) в Колумбия RON е 91.5, но MON е само 70. Тоест чувствителността е цели 21.5, и този бензин е доста нестабилен.