С идването на пролетта много хора отново подкарват зазимения досега автомобил. Повечето са достатъчно внимателни, за да проверят нивото на маслото, спирачната и охладителната течност. Но малцина се сещат да подменят горивото - а то почти сигурно е загубило качествата си междувременно. Колко е трайността на бензина? Опасно ли е да се кара с престояло гориво? Защо октановите числа са едни в Европа и други в Америка? По-скъп ли е бензинът днес, отколкото при социализма? Има ли значение какъв е на цвят? В тази статия решихме да отговорим на много въпроси, които хората си задават за автомобилното гориво, както и на някои, които не се сещат да си зададат.
12 ключови въпроса за бензина (ГАЛЕРИЯ):
Най-разпространеният метод е т. нар. RON (Research Octane Number ), приет у нас, в ЕС, Русия и Австралия. При него горивната смес преминава през тестов двигател с променлива степен на сгъстяване при 600 об/мин и резултатите се сравняват с тези за n-хептан и изооктан.
Съществува обаче и МON (Motor Octane Number). При него тестът протича при по-високи обороти - 900, с предварително подгрята горивна смес и променливо възпламеняване. Тук натоварването е по-голямо и склонността към детонация се проявява по-рано.
На бензиноколонките в САЩ е изписано средното аритметично от двата метода, наречено AKI - Anti-Knox Index. Примерно стандарният германски А95 с 10% етанол има RON 95, но MON 85. От двата показателя се получава AKI 90. Тоест европейският 95 в Америка се води 90, но реално има същото октаново число.