За XXI век литиево-йонната батерия е това, което беше петролът за XX век. Тя вече изцяло е превзела смартфоните и лаптопите ни и, ако се осъществят плановете на политици като лидерите на ЕС, Си Дзинпин и Джо Байдън, съвсем скоро ще превземе и автомобилите. Мнозина виждат в нея и начина най-после да постигнем ефективно използване на енергия от слънцето и вятъра, без сегашната необходимост да се поддържат скъпи и замърсяващи дублиращи мощности.
Корейският гигант Samsung представи преди година прототип на батерия с твърд електролит, която има енергийна плътност над 900 втч за литър, и минимум 1000 цикъла без загуба на капацитет. Производството в по-големи размери все още е проблем
Има само един малък проблем: сегашната литиево-йонна батерия не може да изпълни всички тези очаквания. В нея има твърде много непреодолими ограничения - до такава степен, че за последните 30 години технологията почти не се е променила. Всъщност дори собственият й създател, Нобеловият лауреат проф. Джон Гудинъф, сега работи по създаването на заместника й - батерията с твърд електролит.
12 причини защо ни трябват нов тип батерии (ГАЛЕРИЯ):
Впрочем ролята на никела продължава да расте. Доскоро литиево-йонните батерии съдържаха приблизително еднакви количества никел, кобалт и манган. Но в последните години много производители започнаха да увеличават никела, докато достигне до 80-85% от състава на катода. Това намалява употребата на по-скъпия кобалт, и в същото време увеличава енергийната плътност. За съжаление, според много експерти, повишава и риска от самозапалване.
Увеличава и нуждата от никел, затова неотдавна самият Мъск се обърна публично към компаниите от минния сектор: "Добивайте повече никел!", каза той. "Където и да не намирате, добивайте повече никел, правете го по ефективен и опазващ природата начин. Tesla ще ви предложи гигантски дългосрочен договор, стига добивът ви е ефективен и да опазва природата". Според Мъск никелът е "новото злато".
На снимката: добив на никел във Филипините