Една от най-ярките тенденции в световната автомобилна индустрия през последните години беше преминаването към двигатели с по-малък обаче, чиято мощност се увеличава с помощта на турбина. Постепенно обаче големите компании се насочиха към хибридите и електромобилите, което постави под въпрос бъдещето на малките мотори с голяма мощност.
Вече се появяват и примери за отказа от тях, като един от тях е решението на Audi да се откаже от поставянето на обновените A4 и A5 на 1,4-литровия мотор TSI, който досега използваха тези два модела. Двигателят развива 150 к.с., а неговото място заема 2.0 TSI, който има същата мощност.
Според експерти, даунсайизнгът (намаляване на обема на двигателя с увеличение на мощността) няма да си отиде напълно, а тези мотори просто ще бъдат модернизирани. Volkswagen вече дори въведе термин за това - "райтсайзинг", което означава "избор на адекватен обем на мотора". Важна роля в този процес ще играе и унификацията, която използват повечето големи производители.
Има обаче и други мнения. Според главния изпълнителен директор на Volkswagen Group - Херберт Дийс, трендът на даунсайзинга вече е отминал, като виновна за това е екологията, тъй като в реални условия малолитражните мотори просто не отговарят на новите, по-строги изискванията за вредни емисии.
"Производителите първоначално пресмятат какви двигатели като размери и работен обем ще бъдат подходящи за моделната им гама, а след това определят тяхната мощност. С новите екологични стандарти обаче това се променя, тъй като на първо място излизат вредните емисии", обясняват експерти.
Снимки: Volkswagen