Колкото и упорита да бе последната зима, все пак дойде времето да заменим зимните гуми с летни. За повечето автомобили в променливи условия като българските ползването на два комплекта гуми е най-разумният вариант от гледна точка на безопасност (излиза ли сметката да се кара само със зимни, четете тук). За жалост обаче е свързан с немалки разходи - а нерядко недобросъвестни майстори се мъчат и допълнително да ги увеличат.
Опитът ни показва, че в България има и много добри сервизи за гуми - както големи вериги, така и малки семейни предприятия. Има обаче и от другите, където гледат на клиента едновременно като на дойна крава, и сякаш му правят услуга. Нека изброим някои от най-честите трикове, които този тип гумаджии ползват, за да изкарат повече пари.
6-те най-чести шашми при смяна на гуми (ГАЛЕРИЯ):
Може би най-популярната "шашма" - първо, защото е най-доходна, и второ, защото е трудно да се засече. При демонтажа майсторът идва и ви казва, че джантата е крива - при толкова дупки по пътищата може да се очаква, нали? И за доказателство ви я демонстрира на стенда - действително уредът показва сериозно отклонение.
Същият ефект обаче може да се постигне, като се лепне малко магнитче от вътрешната страна на джантата. Замяната на цяла джанта е скъпа, разбира се, затова повечето клиенти охотно приемат предложението майсторът да изправи кривата - което струва от 10-12 лева за най-малките стоманени джанти, до 50 за алуминиеви от по-голям цолаж, примерно от SUV.
"Кривата" джанта се внася някъде вътре в сервиза и след 20 минути ви се носи обратно вече "изправена" - а всъщност просто са махнали магнитчето.
Разбира се, в българските условия твърде често джантите наистина се изкривяват, и става дума за необходим ремонт. Но и измамите не са рядкост.