Двигателите с вътрешно горене и 4 такта разчитат на инерцията от всеки един цикъл на работа за започване на следващия. А за да започне това, помага електрическият стартерен мотор, наричан още "стартер", който дава така нужния първи тласък.
Преди стартерът да бъде изобретен, двигателите се стартирали по различни начини, най-често с изполването на манивела, но също и с екзотични методи като възпламеняване на цилиндърчета с барут, дърпане на пружини или ремъци и т.н.
Първият електрически стартер е конструиран от британския инженер Ейч. Джей Даузинг през 1896 година, а 7 години по-късно Клайд Колман патентова същата част в САЩ. Само за две десетилетия, стартерът става много популярен и се използва от всички автомобилни производители.
Обикновено, електрическият стартер има живот между 150 и 240 хиляди километра, макар историята да познава случаи, когато помощните устройства са надживявали самите двигатели на автомобилите. Все, пак има и много случаи когато стартерът се поврежда по-рано от очакваното, но и в двата случая има няколко ясни признака, че помощникът за запалване на двигателя е "тръгнал" и дори "заминал". Нека ви запознаем с тях:
Най-честите симптоми за повреден стартер (ГАЛЕРИЯ)
Ако двигателят ви невинаги стартира веднага след завъртането на ключа (или натискането на старт бутона), но все пак успеете на втория или третия опит, но без да чуете някой от гореописаните шумове, най-честият проблем е развалено реле на стартера.
Все пак, този симптом може да се дължи също и на проблем със запалителната система като, например, дефектни свещи. Така че е най-добре да закарате колата в сервиз и да оставите на професионалист да види какъв е реалният проблем.