За пръв път, откакто се води статистика, най-продаваният премиум автомобил в Европа не е дело на голямата германска тройка, показват данните за първите два месеца на 2021, събрани от JATO Dynamics. Другата съществена промяна в сегмента е, че най-големият производител в него вече не е Mercedes, а BMW - баварците си връщат първото място след няколкогодишна пауза, изпреварвайки конкурента си с близо 4000 автомобила.
Най-драстичният пазарен спад се отчита при Jaguar E-Pace - разлика от 266% между тазгодишното и миналогодишното постижение. Като цяло британската марка е продала 3510 автомобила през януари и февруари - най-слаб резултат от десетилетие
Данните на JATO потвърждават старата максима, че премиум сегментът е по-неподатлив на кризите от масовия - спадове има и тук, но доста по-умерени. Разбира се, при подобни класации неизменно изниква въпросът кои модели са премиум - някои от бестселърите в списъка ни всъщност са по-малки и евтини от модели на масови производители като Peugeot или Hyundai. Логиката на подбора ни е проста: приемаме за премиум всеки модел, който се отклонява с над 25% от средните цени в своя клас.
Автомобил като А-класата на Mercedes, чиято най-базова версия струва със 17 000 лева по-скъпо от най-базовия Golf, очевидно отговаря на това условие, дори и да не съвпада с нечии представи за лукс. Не сме включили и моделите от свръхлуксозния сегмент, със стартови цени над 100 000 евро, които ще разгледаме в отделен материал.
Тук можете да видите кои са най-продаваните модели в масовия сегмент.
15-те най-продавани премиум модела в Европа, 2021 (ГАЛЕРИЯ):
Малко неочакван, но много убедителен лидер. Най-компактният SUV модел на Volvo дръпна много покрай плъг-ин хибридната си версия, и очаква допълнителен тласък от представения наскоро чисто електрически вариант.
Спрямо миналата година XC40 има завидните 30% пазарен ръст.