fallback

Държавата да плаща по 5000 лева от цената на нова кола, предлага ААП

Изненадващо, мярката се отнася и до автомобили с бензинови и дизелови двигатели

В България да се въведе държавно финансирана програма за изкупуване на стари автомобили и финансиране покупката на нови, предлага Асоциацията на автомобилните производители с официално писмо до медиите. От браншовата организация напомнят, че са внесли такова предложение до съответните институции още миналата година, но засега нямат отговор.     В България делът на над 15-годишните автомобили вече надхвърля тревожните 75%, припомнят от ААП

За разлика от действащите в други европейски държави подобни програми, предложението на ААП обаче предвижда субсидиране не само на електрически и плъг-ин хибридни автомобили, но и на автомобили с двигател с вътрешно горене, стига да има екологичен сертификат Еuro 6d - което на практика означава почти всеки нов автомобил на пазара в момента.

Предложението е за първоначален бюджет от 50 милиона лева, които да се предоставят при връщане за скрап на коли над 15 години, и покупка на нови. Субсидията за електромобил да е 10 000 лева, тази за зареждащ се от мрежата хибрид - 7500 лева, а за автомобил с екокатегория Euro 6d - 5000 лева, гласи предложението. Бюджетът ще е достатъчен за 9000 автомобила, изчисляват от ААП.

От браншовата асоциация напомнят също, че в съседна Румъния от години е в сила подобна схема, при която се изплащат до 1500 евро за връщане на стари коли за скрап, по 4500 евро субсидия за плъг-ин хибрид и по 10 000 евро за електромобил. Тази година румънското правителство увеличи бюджета на програмата с 15 на сто и предвижда около 55-60 хиляди стари автомобила да бъдат подменени с електрифицирани.      България не е последна по дял на електромобилите в ЕС, но заслугата за това е най-вече на една компания за споделени пътувания, оперираща в София

Нито Румъния, нито някоя друга страна в ЕС обаче в момента субсидира покупката на нови коли с двигател с вътрешно горене. Единствено в Чехия има данъчни отстъпки за автомобили с фабрични газови уредби. Иначе схеми за насърчаване на електрификацията са в сила в почти всички членки на общността. Изключенията са България, Белгия, Дания, Литва, Латвия, Малта и Кипър. В Белгия, Дания и прибалтийските държави обаче електрификацията се насърчава чрез драстично по-ниски данъци и такси за този тип автомобили. В България също вече са в сила подобни отстъпки, но с почти символичен размер.

fallback
  • #20
    анонимен ( преди 3 години )
    Няма по голяма набутвация от това да си купиш нова кола! В момента в който я подкараш от магазина и вече се е обезценила с 5%. На втората година вече e загубила поне 20% а на петата над 60%. Средния експлоатационен период на един автомобил над 20 години. А не говорим за малко пари. Дори една проста Дачия вече струва 30 хил. лв.Това означава че най изгодно е човек да си закупи автомобил на средна възраст. Тоест около 10 години. Тогава колата е обезценена но има още поне 8-10 години живот.
  • #19
    анонимен ( преди 3 години )
    Че кой нормален човек в България си купува нова кола бе? Няма смисъл да вземаш 30 000 лева заем за нова кола от нисък клас като за 10 000 хил. можеш да си вземаш абсолютно същата на малко километри или пък по хубава но малко по стара кола от среден клас.
  • #18
    банан ( преди 3 години )
    И като си взема нов тролей къде да го зареждам, че нещо ми убягва тази част. Или може да си спусна един 100 метров удължител от терасата и да зареждам цяла нощ пазейки с пушка да не се закачи някои съсед за моя сметка... Мисля си за варианта да ползвам мрежата на тролей 9 но не минава през моя маршрут за работата. Нали всичко ни е наред в *** та за електрически сме замечтали.
  • #17
    Врачанина ( преди 3 години )
    Да ама новите коли са много проблемни бацета! Язе предпочитам да си карам старата 20годишна кола пред нова немам толкова кинти за обслужване и сервизи.
  • #16
    Баи фичо ( преди 3 години )
    За да има нови коли ,държавата трябва да предложи приходи на работодателя за да може да си я позволи ,сиреч тряя да е депутат да има нова кола ,а демек разстрел на цялото правителство и народа ще заживее щасливо
  • #15
    Бен Газара ( преди 3 години )
    Искам да си купя кола, като на първата снимка- синьо москвЕ!
  • #14
    Дизелсмърт ( преди 3 години )
    Дизеловата *** на Запада се изсипва тук с автовозите, бракуваната скрап. Замърсяването от азотни окиси, сажди и твърди дизелови частици е критично. Хората ***. Андрешко го вълнува само да му е тънко на джоба и да си вози г.за за цигари. Ето тук трябваше да има държавни органи да вкарат нещата в ред!
  • #13
    анонимен ( преди 3 години )
    Тая Асоциация, явно им намаляха парите от "честни" обществени поръчки и сега джугат от държавата! То тия така са свикнали!! Да не си мисли някои, че им пука за екология и т.н.!!
  • #12
    анонимен ( преди 3 години )
    Бай *** като кажат че му вдигат данъците реве, като кажат че му дават пари за нова кола пак реве. Много проклета нация е това.
  • #11
    Неколай ( преди 3 години )
    Така си купих ново кола тук в Испания през 2008г. Държавата ми даде 2500? за 13 годишен Опел.
fallback
Последни