fallback

Държавата да плаща по 5000 лева от цената на нова кола, предлага ААП

Изненадващо, мярката се отнася и до автомобили с бензинови и дизелови двигатели

В България да се въведе държавно финансирана програма за изкупуване на стари автомобили и финансиране покупката на нови, предлага Асоциацията на автомобилните производители с официално писмо до медиите. От браншовата организация напомнят, че са внесли такова предложение до съответните институции още миналата година, но засега нямат отговор.     В България делът на над 15-годишните автомобили вече надхвърля тревожните 75%, припомнят от ААП

За разлика от действащите в други европейски държави подобни програми, предложението на ААП обаче предвижда субсидиране не само на електрически и плъг-ин хибридни автомобили, но и на автомобили с двигател с вътрешно горене, стига да има екологичен сертификат Еuro 6d - което на практика означава почти всеки нов автомобил на пазара в момента.

Предложението е за първоначален бюджет от 50 милиона лева, които да се предоставят при връщане за скрап на коли над 15 години, и покупка на нови. Субсидията за електромобил да е 10 000 лева, тази за зареждащ се от мрежата хибрид - 7500 лева, а за автомобил с екокатегория Euro 6d - 5000 лева, гласи предложението. Бюджетът ще е достатъчен за 9000 автомобила, изчисляват от ААП.

От браншовата асоциация напомнят също, че в съседна Румъния от години е в сила подобна схема, при която се изплащат до 1500 евро за връщане на стари коли за скрап, по 4500 евро субсидия за плъг-ин хибрид и по 10 000 евро за електромобил. Тази година румънското правителство увеличи бюджета на програмата с 15 на сто и предвижда около 55-60 хиляди стари автомобила да бъдат подменени с електрифицирани.      България не е последна по дял на електромобилите в ЕС, но заслугата за това е най-вече на една компания за споделени пътувания, оперираща в София

Нито Румъния, нито някоя друга страна в ЕС обаче в момента субсидира покупката на нови коли с двигател с вътрешно горене. Единствено в Чехия има данъчни отстъпки за автомобили с фабрични газови уредби. Иначе схеми за насърчаване на електрификацията са в сила в почти всички членки на общността. Изключенията са България, Белгия, Дания, Литва, Латвия, Малта и Кипър. В Белгия, Дания и прибалтийските държави обаче електрификацията се насърчава чрез драстично по-ниски данъци и такси за този тип автомобили. В България също вече са в сила подобни отстъпки, но с почти символичен размер.

fallback
  • #10
    анонимен ( преди 3 години )
    Пак глупави коментари. Вместо да се радвате, че може да си купите нова кола и държавата да ви помогне, вие тука пак в жален хленч сте изпаднали. Примерно електрическата Дачия обявиха, че ще е с цена 13000 евро, ако това де приеме, държавата ще поеме 5000 евро и Вземаш чисто нова ел. Кола за 8000 евро. Мисля, че доста хора ще се възползват, особенно с липсата на данък и безплатна синя и зелена зона.
  • #9
    анонимен ( преди 3 години )
    за мотоциклети нямали нещо.
  • #8
    До 10 ( преди 3 години )
    И ще си купя къща на село, ще си сменя постоянния адрес и ще ме хванат за шмайзера...
  • #7
    Дано да го гласуват ( преди 3 години )
    Плюс петторно увеличение на данъка за коли над 15 години за петте най-големи града на БГ
  • #6
    анонимен ( преди 3 години )
    Паралелно със субсидиите трябва да се вдигат данъците на старите коли.
  • #5
    Специално за рено... ( преди 3 години )
    допълнителна такса "вредни" от поне 10к лв!
  • #4
    анонимен ( преди 3 години )
    До номер 2: Ей клошар, точно заради такива като теб няма място къде да спреш в софия. Паркирал 5 гроба пред блока за по 500лв и реве, че 20лв данък са много. Ти знаеш ли на запад колко повече струва да имаш кола?
  • #3
    анонимен ( преди 3 години )
    ДО 2: Ти защо си мислиш, че някой трябва да ти направи притежанието на автомобил по-евтино. Напротив, трябва да става по-скъпо, защото сме се задръстили с коли. Като ти е скъпо, с автобуса.
  • #2
    анонимен ( преди 3 години )
    Това го повтарям от години. Но какво стана, Фандъка увеличи данъците и така изчисти въздуха. Лизинга и застраховките също трябва да се пипнат, едно каско ти излиза поне 1200 лв./г. за сравнително скромен автомобил. Лизинг спрямо посочен пробег. И тн. И още, местен данък, чипове при ГТП, стикер за ГО/задължителна/, винетка за определен от тях брой дни, месеци и пр., фарове нон стоп, горива безбожни....... да не продължавам,още малко, горово в талона, евро.., цицане до безкрай!
  • #1
    анонимен ( преди 3 години )
    тия не ги слушат главите май
fallback
Последни