fallback

Държавата да плаща по 5000 лева от цената на нова кола, предлага ААП

Изненадващо, мярката се отнася и до автомобили с бензинови и дизелови двигатели

В България да се въведе държавно финансирана програма за изкупуване на стари автомобили и финансиране покупката на нови, предлага Асоциацията на автомобилните производители с официално писмо до медиите. От браншовата организация напомнят, че са внесли такова предложение до съответните институции още миналата година, но засега нямат отговор.     В България делът на над 15-годишните автомобили вече надхвърля тревожните 75%, припомнят от ААП

За разлика от действащите в други европейски държави подобни програми, предложението на ААП обаче предвижда субсидиране не само на електрически и плъг-ин хибридни автомобили, но и на автомобили с двигател с вътрешно горене, стига да има екологичен сертификат Еuro 6d - което на практика означава почти всеки нов автомобил на пазара в момента.

Предложението е за първоначален бюджет от 50 милиона лева, които да се предоставят при връщане за скрап на коли над 15 години, и покупка на нови. Субсидията за електромобил да е 10 000 лева, тази за зареждащ се от мрежата хибрид - 7500 лева, а за автомобил с екокатегория Euro 6d - 5000 лева, гласи предложението. Бюджетът ще е достатъчен за 9000 автомобила, изчисляват от ААП.

От браншовата асоциация напомнят също, че в съседна Румъния от години е в сила подобна схема, при която се изплащат до 1500 евро за връщане на стари коли за скрап, по 4500 евро субсидия за плъг-ин хибрид и по 10 000 евро за електромобил. Тази година румънското правителство увеличи бюджета на програмата с 15 на сто и предвижда около 55-60 хиляди стари автомобила да бъдат подменени с електрифицирани.      България не е последна по дял на електромобилите в ЕС, но заслугата за това е най-вече на една компания за споделени пътувания, оперираща в София

Нито Румъния, нито някоя друга страна в ЕС обаче в момента субсидира покупката на нови коли с двигател с вътрешно горене. Единствено в Чехия има данъчни отстъпки за автомобили с фабрични газови уредби. Иначе схеми за насърчаване на електрификацията са в сила в почти всички членки на общността. Изключенията са България, Белгия, Дания, Литва, Латвия, Малта и Кипър. В Белгия, Дания и прибалтийските държави обаче електрификацията се насърчава чрез драстично по-ниски данъци и такси за този тип автомобили. В България също вече са в сила подобни отстъпки, но с почти символичен размер.

fallback
  • #60
    анонимен ( преди 3 години )
    не виждам каквато и да е причина в България да купуваме нови коли, най вече защото самите производители не ни броят за живи и 40 години не искат да отворят завод у нас. бойкот до дупка
  • #59
    анонимен ( преди 3 години )
    Тия са шайка бивши джамази, дето сега са се усетили, че в Тарджакистан на Балканите няма как да ти вървят новите каляски и че печалба се прави с количество, не с надценка за 10 коли годишно
  • #58
    къде са производител ( преди 3 години )
    асоциацията на автомобилните производители преди да иска луди пари от най бедната държава в ЕС да посочи къде аджеба са тия автомобилни производители... доколкото ми е известно в България сглобяваме само велосипеди. Нас автомобилните производители ни заобикалят като чумави...ами по добре държавата да даде тези пари на мизерстващите пенсионери да си изживеят последните дни по достойно отколкото на някой който му се приискало да кара нова Турска, Румънска или Словашка кола.
  • #57
    Ото ( преди 3 години )
    Стига сте се занимавали с глупости! Обърнете внимание на така наречени чипосани автомобили! Законо ли е това и кой го позволява! Има ли контрол при техническите прегледи! Не мисля че в годините е проблема, една 15 г. кола подържана в отлично здраве с всички работещи системи не мисля че ще замърсява повече от един чипосан смърдящ пушещ 5 годишен дрънгел айде със здраве и почвайте да плюете в това сме добри българите айде чао!!!
  • #56
    Съгласен с none ( преди 3 години )
    На мен наблюденията са подобни на твоите. Най масови са vw и шкода,има и много бмв ауди и мерцедес. Вкуса и предпочитанията им към марките са като нашите с разликата че видимо са по нови и неамортизирани ако тук масово е голф4 там е 5.Дачия са таксита сот деливъри и всякакви държавни автомобили.Имайте предвид че там заплатите са нашите но в евро.Така че ако имаш нормална работа не ти е непосилен лизинга нито за vwнито за шкода или форд от магазина
  • #55
    анонимен ( преди 3 години )
    Моля, да- се- обърне, повече- внимание,..- На, липсата- на- капаци, по- шосето,...Затова, моля- да- се- разширй- затвора, със- още, 10 - раза.............Ако- коментарът- ми, не- се- появи,...Или, няма- решение, по- добро ,...- Тогава, нека- Даде- съд, народа ...........Много здраве щастие и късмет на всички мои приятелки.....
  • #54
    Аноним ( преди 3 години )
    Каква е логиката да се скрапират' 15 годишни коли които имат още доста ресурс (за нафтените печки с изрязани катализатори съм съгласен). Това е вече произведен автомобил, а за производството на нов колко тона co2 ще излетят в атмосферата? Лития е елемент с ограничено количество, какво ще се прави когато свърши. Хубаво е и някой да се поинтересува колко co2 се генерира при добива на литий и производство на батерии, които след като се амортизират' доколкото знам са слабо рециклируеми.
  • #53
    miteto ( преди 3 години )
    Приказки, приказки под шипковия храст
  • #52
    Слав ( преди 3 години )
    За коли?!!! За деца да дават, че ще изчезнем!
  • #51
    Той ( преди 3 години )
    Ти нямаш производство на коли искаш да се дават по 5000 навън. Германия Румъния имат производство на леки коли и за това се плащат тези пари и те пак остават в държавата им. У нас.... Нищо. Големите компании като ЧЕЗ Виваком А1 ще бъдат субсидирани с тези пари защото си сменят колите на 5г. Така че това предложение е мираж
fallback
Последни