fallback

Държавата да плаща по 5000 лева от цената на нова кола, предлага ААП

Изненадващо, мярката се отнася и до автомобили с бензинови и дизелови двигатели

В България да се въведе държавно финансирана програма за изкупуване на стари автомобили и финансиране покупката на нови, предлага Асоциацията на автомобилните производители с официално писмо до медиите. От браншовата организация напомнят, че са внесли такова предложение до съответните институции още миналата година, но засега нямат отговор.     В България делът на над 15-годишните автомобили вече надхвърля тревожните 75%, припомнят от ААП

За разлика от действащите в други европейски държави подобни програми, предложението на ААП обаче предвижда субсидиране не само на електрически и плъг-ин хибридни автомобили, но и на автомобили с двигател с вътрешно горене, стига да има екологичен сертификат Еuro 6d - което на практика означава почти всеки нов автомобил на пазара в момента.

Предложението е за първоначален бюджет от 50 милиона лева, които да се предоставят при връщане за скрап на коли над 15 години, и покупка на нови. Субсидията за електромобил да е 10 000 лева, тази за зареждащ се от мрежата хибрид - 7500 лева, а за автомобил с екокатегория Euro 6d - 5000 лева, гласи предложението. Бюджетът ще е достатъчен за 9000 автомобила, изчисляват от ААП.

От браншовата асоциация напомнят също, че в съседна Румъния от години е в сила подобна схема, при която се изплащат до 1500 евро за връщане на стари коли за скрап, по 4500 евро субсидия за плъг-ин хибрид и по 10 000 евро за електромобил. Тази година румънското правителство увеличи бюджета на програмата с 15 на сто и предвижда около 55-60 хиляди стари автомобила да бъдат подменени с електрифицирани.      България не е последна по дял на електромобилите в ЕС, но заслугата за това е най-вече на една компания за споделени пътувания, оперираща в София

Нито Румъния, нито някоя друга страна в ЕС обаче в момента субсидира покупката на нови коли с двигател с вътрешно горене. Единствено в Чехия има данъчни отстъпки за автомобили с фабрични газови уредби. Иначе схеми за насърчаване на електрификацията са в сила в почти всички членки на общността. Изключенията са България, Белгия, Дания, Литва, Латвия, Малта и Кипър. В Белгия, Дания и прибалтийските държави обаче електрификацията се насърчава чрез драстично по-ниски данъци и такси за този тип автомобили. В България също вече са в сила подобни отстъпки, но с почти символичен размер.

fallback
  • #50
    Алекс ( преди 3 години )
    Добре звучи, въпреки, че е малко соц. Сигурен съм, че основно ще се облажат разни схемаджии. Ще изкупуват стари дараци по 500 лв и ще ползват с тях отстъпки. Поне ще изчезнат недвижимите тенекии в междублоковите пространства. Предполагам, че сега отстъпките които дават търговците, ще се покриват от този фонд, та за крайния клиент ще е все тая.
  • #49
    VAYK ( преди 3 години )
    За покупка, субсидията трябва да е основно за електрически автомобил...поне 8000 евро, макар в Румъния и Гърция да е повече!
  • #48
    Fitipaldi ( преди 3 години )
    Звучи добре, но това значи всички да плащат задружно за тези, които купуват коли. Трябва още да се вдигнат данъци, такси, и пари ще има
  • #47
    Петър ( преди 3 години )
    Познайте кой първи ще се докопа до евентуално субсидиране -субсидиите са за определени бройки на година.....
  • #46
    Колю ( преди 3 години )
    Докато има Герб няма да има нищо хубаво за България. Какво гледаме Румъния тя се изправя, а ни затъваме все повече. С какво да ги плащат хората нататък вноските.
  • #45
    Сиромах ( преди 3 години )
    Да стават богатите още по богати, а тия които могат да съберат 3-4 хиляди за кола кво да правят??
  • #44
    анонимен ( преди 3 години )
    Въпросната асоциация, услужливо е пропуснала, че искат тия пари да се дават на тях като вносители! А за обикновения гражданин - едно голямо нищо!
  • #43
    анонимен ( преди 3 години )
    Ми то хубаво ама в България няма да се случи при толкова много крадци , кой ще го допусне.
  • #42
    Трошача ( преди 3 години )
    Нищо няма да стане. Както винаги в България нещата не се случват!!! Само излишни приказки и фантазии...
  • #41
    до none ( преди 3 години )
    Това за Румъния и VW производните не е вярно. В Топ 10 са всички модели на Dacia и три на Renault, и съотношението между тях и останалите е колосално в полза на Dacia
fallback
Последни