IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Заседнал кораб вдигна цената на петрола по света

Контейнеровозът, блокирал Суецкия канал, спря трафика на танкери

Какво общо би могъл да има кораб в Суецкия канал с автомобилния свят? Обикновено не много, освен ако не превозва коли. Но един инцидент с плавателен съд от тези дни се оказа доста сериозен, като дори доведе до повишаване на цените на петрола по целия свят.


кораб суецки канал


Става въпрос за контейнеровоза Ever Given, който преди два дни заседна в Суецкия канал, като блокира целия морски трафик в критично важната точка между Средиземно и Червено море, която е и най-прекия път между Индийския и Атлантическия океан. Плавателният съд е загубил мощност, докато пресичал южния край на канала, което, в комбинация с извилата се буря и силен вятър доведе до завъртането му напряко и попадане в плитчини.

Заради аварията, дългият 400 метра контейнеровоз успя да "запуши" протока, като опитите да бъде изтеглен от плитчините засега са безуспешни. Това доведе до блокирането на множество кораби, които не могат да преминат през канала. По принцип, ежедневно през връзката преминават по над 50 кораба, включително нефтени танкери, които превозват по около 600 000 барела петрол от Близкия Изток за разтоварване в Европа и САЩ.

Блокирането на морския трафик доведе до повишаване на цената на нефта по борсите, като още в първия ден цената на черното злато се повиши с около 6%. Продължаването на кризата с Ever Given неминуемо ще доведе и до повишаване на бензина и дизела както при търговията на едро, така и на колонките на бензиностанциите.

И докато повишаването на цените на нефта е краткосрочен ефект от аварията в Суецкия канал, то забавянето на разрешаването й може да има и друг, не по-малко сериозен ефект върху автомобилната индустрия. Като например забавянето на доставки на различни части и компоненти, както и на цели автомобили, произвеждани в Азия, които се транспортират към автомобилните заводи и шоуруми в Америка и Европа.

0 от 500
  • #11
    0 rate up comment 0 rate down comment
    до 8 ( преди 3 години )
    Не само това. Още Костов лобираше за левче изкупна цена на киловат соларен ток за фирми, вместо за частни лица и по негово време България стана рекордьор по соларни паркове. Народа мрази електричките, обаче те не харчат 12 на 100, а 20 лв на 1000 км и то градско ;)
  • #10
    2 rate up comment 0 rate down comment
    до 11 ( преди 3 години )
    Е как да се загледа? Той е прочел ГОЛЕМИТЕ букви и повече не му трябва да чете, знае всичко по въпроса :D
  • #9
    2 rate up comment 0 rate down comment
    минавам ( преди 3 години )
    До 9: корабът е Ever Given, ако се загледаш в по-малкия надпис в предната част на кораба
  • #8
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Географ ( преди 3 години )
    Нека уточним, че Суецкият канал е между Средиземно и Червено море. Мъртво море е малко езеро.
  • #7
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    И в статията на investor.bg са е преписали по същия начин с Ever Given, въпреки че на снимките с големи бели БУКВИ Е НАПИСАНО ИМЕТО.ADMIN: Еvergreen Marine Corporation e името на компанията-собственик; името на самия кораб е Ever Given. Всички съдове на корпорацията съдържат Ever в името си: Ever Living, Ever Gifted и т. н.
  • #6
    5 rate up comment 0 rate down comment
    До 3 ( преди 3 години )
    При тази ниска цена на тока в България, много фирми си направиха фотоволтаични покриви и продължават да си правят, защото си възвръщат инвестицията след три-четири години и след това 20 години ползват безплатен ток когато грее слънце. Познай какво ще се случи, ако си позволят да вдигнат тока драстично? Повечето хора ще си накичат фотоволтаици по покривите и поне когато пече слънце ще ползват евтин ток, а цената му ще се срине и за останалите заради свръхпредлагане.
  • #5
    9 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Защо ли имам усещането, че и след избутването на танкера цените ще си вървят нагоре.
  • #4
    9 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Цената на тока е предвидима, за разлика от тази на бензина.Утре ще стане криза при арабите или руснаците ще изперкат, или пък танкер ще потъне и айде цената нагоре. От днес за утре не можеш да прогнозираш цената на бензина.
  • #3
    2 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    A като миненм на ток. цената му ще си стои същата с десетилетия?
  • #2
    6 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Еми да го вдигат бензина колкото си искат, още малко ще ги траем и минаваме на ток.