През 1938 гениалният Харли Ърл показа на света Buick Y-Job - футуристичен за онова време автомобил, предназначен да покаже плановете на марката за бъдещето. По всяка вероятност това е първият истински концептуален модел в историята. Оттогава създаването на такива прототипи стана масова практика.
Buick Y-Job - първият концептуален модел в историята
Но те никога не са били предвидени за каране - по-скоро напомнят автомобилни аналози на скулптури, създадени без никакви практични мисли, само колкото да те накарат да си помечтаеш за бъдещето.
В много от случаите животът на тези концепти приключва със закриването на автосалона, на който са представени. Нерядко отиват директно за претопяване, макар че по-далновидните компании ги пазят в музеите си или ги продават на колекционери. Но има и шепа изключения, които все пак са били пригодени за нормална улична употреба - и са се превърнали в трайни легенди в резултат на това.
Петте най-дълговечни прототипа в историята (ГАЛЕРИЯ):
Куриозното е, че Барис успя да купи баснословно скъпата за производство машина само за... 1 долар, защото от Lincoln смятали, че тя вече си е изпълнила задачата и не им е нужна.
Самият Барис не посегна на оригинала, а само го използва за макет, за да произведе три копия за снимачния процес със задвижване от Ford Galaxy. Оригиналният концепт остана в личната му колекция до 2013, когато бе продаден на търг за 4.62 милиона долара.