През 1938 гениалният Харли Ърл показа на света Buick Y-Job - футуристичен за онова време автомобил, предназначен да покаже плановете на марката за бъдещето. По всяка вероятност това е първият истински концептуален модел в историята. Оттогава създаването на такива прототипи стана масова практика.
Buick Y-Job - първият концептуален модел в историята
Но те никога не са били предвидени за каране - по-скоро напомнят автомобилни аналози на скулптури, създадени без никакви практични мисли, само колкото да те накарат да си помечтаеш за бъдещето.
В много от случаите животът на тези концепти приключва със закриването на автосалона, на който са представени. Нерядко отиват директно за претопяване, макар че по-далновидните компании ги пазят в музеите си или ги продават на колекционери. Но има и шепа изключения, които все пак са били пригодени за нормална улична употреба - и са се превърнали в трайни легенди в резултат на това.
Петте най-дълговечни прототипа в историята (ГАЛЕРИЯ):
Lincoln, по-луксозната марка на Ford, представи концепта Futura през 1955. Оригиналният дизайн бе на Бил Шмид и Джон Наджар във Ford, но реалната изработка на купето и финалните щрихи бяха направени в ателието на Ghia в Италия. Изработката на концепта струваше навремето 250 000 долара - около 21 милиона в днешни пари, преизчислени според инфлацията. Докато повечето концепти по онова време бяха просто скулптури, Futura бе пълноценен, движещ се автомобил, с 6-литров V8 под капака.
Десет години по-късно легендарният тунинг майстор Джордж Барис превърна колата в прословутия Батмобил за телевизионния сериал.