Преди във форума ни да се е разразила поредната война между феновете на електричеството и тези на бензина, нека уточним: не става дума за достойнствата или слабостите на тази технология, а само за пазарния потенциал на компаниите, които се нароиха в този сектор.
Дори и след спада през февруари, съотношението между цените на акциите и приходите при производителите на електромобили все още е драстично по-голямо, отколкото при традиционните автомобилни компании
Последната година бе период на смайващ ръст в цените на акциите на всеки, който прави електромобили, компоненти за електромобили или поне е показал рисунка на електрическа кола, която смята да произвежда някъде в необозримото бъдеще. Tesla бе най-очевадният пример, но зад нейния гръб огромни ръстове реализираха десетки други компании, доскоро слабо или напълно неизвестни.
Напразно множество експерти предупреждаваха, че това е балон и че абсурдно начинаещи компании без готови продукти и без никакви приходи да струват повече от гиганти като General Motors или Volkswgen. Сега вече е късно за предупреждения: балонът се спука. Дори Tesla загуби над 33% от цената на акциите си, а при по-малките участници в сегмента има и драстично по-тежки сривове. Анализатори на The Financial Times събраха данните на всички по-значими производители на електрически превозни средства за последните 12 месеца и установиха поголовен спад, който се отнася също до производителите на батерии и създателите на инфраструктура за зареждане.
За броени седмици компаниите от сектор електромобили са загубили пазарна капитализация общо за 730 милиарда долара, показват сметките на The Financial Times
Само за месец този сектор от пазара е загубил пазарна капитализация на стойност умопомрачителните 730 милиарда долара. Сега единственият въпрос, както пише FT, е къде е дъното. Вероятно е още далеч, ако се има предвид, че капитализацията на традиционните (и печеливши) производители на автомобили е средно 0.6 пъти годишните им приходи. Докато дори след голямото орязване през февруари при електрическите стартъпи този показател все още е 14.4 пъти годишните приходи. Не е трудно да се досетим, че предстоят още доста корекции. Междувременно нека видим кой производител на електромобили колко загуби от пазарна капитализация за последните шест седмици.
От Tesla до Lucid: кой колко загуби (ГАЛЕРИЯ):
Още една китайска компания, базирана в Гуанджоу и подкрепена финансово от бившия шеф на Alibaba Хи Ксяопън (чието име на практика носи) и от основателя на Xiaomi Лей Джун. Миналата година фирмата пусна на пазара първите си два модела, и се готви да започне износ и за Европа.
Текуща цена на акциите: 28 долара
Най-висока цена на акциите: 74.5 долара
Разлика между сегашната и най-високата: - 62%
Общо акции: 789.9 милиона
Пазарна капитализация: 22.14 милиарда долара
Нетен дълг: 2.41 милиарда долара
Приходи за последните 12 месеца: 561 милиона долара
Оперативна печалба: -620 милиона долара (загуба)