Даже и коронавирусът се оказа безсилен срещу компактните кросоувъри. Всички други автомобилни сегменти се свиха безмилостно през 2020-а, но този всъщност порасна, и даже успя да прати два модела - Тiguan и Qashqai - в Топ 10 на най-продаваните в Европа.
Днес обаче ще обърнем внимание на два не толкова популярни избора: новите Jeep Compass и Subaru XV. Понеже не са бестселъри, те ви дават възможност да се отличавате малко от тълпата. И сами се отличават от нея като философия. Докато повечето в този сегмент наблягат на стила и високата позиция на седене, тези два автомобила се отнасят сериозно и към офроуд страната на уравнението.
ДИЗАЙНЪТ
В сегмент, в който моделите все повече си приличат, тези две машини изпъкват. В Subaru са се отказали от оригами дизайна на по-ранните XV и тук формите са по-смекчени, от което според нас общата визия доста е спечелила.
В Jeep запазват емблематичната решетка със седем отсека, но иначе колата е доста по-елегантна от недодяланото първо поколение. Високата предница създава усещане за мощ и кара Compass да изглежда по-голям - докато всъщност с дължината си от 4.40 метра той е по-късият от двата автомобила.
ЗАДВИЖВАНЕТО
Откакто снимахме този тест, Jeep представи обновен Compass с плъг-ин хибридна система. Но тя има смисъл там, където правителството е склонно да поеме част от високата й цена - а едва ли скоро ще дочакате подобно включване от българските власти.
170 к.с. максимална мощност 9.5 секунди 0-100 км/ч 196 км/ч максимална скорост |
Ние тестваме варианта с двулитров дизел и 170 коня максимална мощност, който ни се струва по-разумен избор от 1.4-литровия бензин. И двата агрегата произлизат от Fiat, а специално дизелът има дългогодишна репутация за икономия и надеждност. Съчетан е с доста добрия 9-степенен автоматик на ZF.
Понеже Subaru продава най-вече в Америка, компанията дълго се противеше на всякакви модерни призиви за хибридизация. Сега вече принудително й се е поддала, за да може да остане на пазара в Европа.
150 к.с. максимална мощност 10.7 секунди 0-100 км/ч 193 км/ч максимална скорост |
В XV хибридната система е същата като във Forester: съчетание от двулитров боксер, 12-киловатов електромотор и миниатюрна литиево-йонна батерийка - по-малко от един киловатчас. Японците се кълнат, че колата може да се движи само на ток при скорости до 40 километра в час, но това не е съвсем вярно: електромоторът действа само при потегляне, и след това и при най-лекото докосване на газта се включва бензиновият двигател.
Както винаги, Subaru ползва безстепенен вариатор, наречен Lineatronic. Ние не сме почитатели на CVT кутиите, меко казано. Но тази е по-приемлива от повечето, и само при по-рязка газ на магистралата става неприятно шумна.
НА ПЪТЯ
Главната цел на тази хибридна система е да намали разхода - от Subaru се хвалеха с 6.5 литра на 100 км при стария тестов цикъл. Новият обаче коригира това на 7.9, а в нашия тест отчетохме почти осем и половина. Но истината е, че основната полза от хибрида се усеща в градски цикъл.
Иначе XV е много приятен за каране - с прецизен и стегнат волан, добро сцепление в завой и завидна повратливост. Радиусът на завой е само 10.4 метра.
На този фон дизелът на Jeep е по-икономичният избор. 5.7 литра за 100 км, колкото пише в брошурата, е малко оптимистична прогноза. Но без усилия постигнахме 6.6 литра в смесен цикъл.
Не очаквайте обаче кой знае каква динамика, въпреки добрия въртящ момент и 170-те коня. Пътното поведение също акцентира повече на удобството, отколкото на умението да се вземат бързи завои.
ИЗВЪН ПЪТЯ
Докато повечето им конкуренти се продават най-вече в паркетни версии с предно предаване, тук компромиси няма. При Subaru задвижването на четирите колела е серийно, а просветът клони към 22 см. Не бихме го нарекли чиста офроуд машина, разбира се, но се справя отлично на сняг или на разкалян селски път.
В Jeep - компанията, която създаде навремето офроудърите - са се отнесли още по-сериозно към задачата. Наистина Compass има и версии с предно предаване. Но тези с 4х4 разполагат с блокаж на диференциала и със специално проектирано за офроуд задно окачване. Предният ъгъл на атака е 30 градуса, задният - почти 34. Изобщо това е по-скоро малък офроудър, отколкото кросоувър от градски тип.
ВЪТРЕ
Опитите на Fiat-Chrysler да намести Jeep по-близо до премиум сегмента са преобразили интериора на Compass. Сега той е комфортен, от качествени материали и изглежда добре сглобен, като изключим някои невидими за очите места ниско долу или зад волана. Почти 9-инчовата мултимедия е по американски лесна за използване. Версията Limited добавя приятни малки удобства като подгряване и вентилация на седалките, подгряване на волана и на чистачките. Мястото на задните седалки е достатъчно и за възрастни, а почти 440-литровият багажник е адекватен за класа, макар и не рекорден.
XV също е доста приятно място отвътре. И тук материалите са доста качествени, бронзовата имитация на карбон по вратите строи добре, седалките са комфортни. Единствената ни забележка е към графиката на 6.5-инчовата мултимедия. Тя нито е особено красива, нито с достатъчно висока резолюция като за 2021 година.
Хибридната система, колкото и малка да е по размери, е отнела малко от багажника и той е вече 345 литра. Отнела е и резервната гума.
ЦЕНИТЕ
Обикновено по-непопулярните на пазара модели се стремят да ви привлекат с цена. Тук не е така.
XV е на практика най-достъпният модел на Subaru в Европа, като бензиновата версия започва от 49 400 лева. Но хибридът вдига летвата осезаемо: най-достъпното му ниво е 65 000, а най-високото - цели 72 500.
При Compass цените тръгват от 55 000 лева за бензинова версия, но за дизел с 4x4 в ниво Limited вече надхвърлят 71 000, а нашата тестова кола с панорамния покрив и другите екстри е 85 000 лева.
При тези цени ви е ясно защо тези две коли не са в Топ 10 по продажби. От друга страна, те наистина ви дават шанса да се различавате от останалите - а това никога не е било евтино удоволствие.
Още снимки от теста на Subaru XV и Jeep Compass вижте в ГАЛЕРИЯТА: