Eлектрическите автомобили изглеждат добро решение за най-големите градове в Европа: те са тихи, ефективни и не отделят допълнителни вредни емисии в и без това рекордно замърсения градски въздух. Но какъв ще е ефектът от масовото им налагане върху неща като електростанции, електропреносни мрежи, цена на тока?
Апокалиптичните прогнози в тази посока привидно получиха потвърждение в началото на февруари, когато една статистика обиколи всички заинтересовани от автомобилите издания. Според нея на 4 февруари потреблението на електричество в Норвегия е било над два пъти по-високо от това в съседна Швеция, съобразено с броя на населението, и почти пет пъти по-високо от това в България например.
1. Исландия - 51 699 квтч |
В наши дни медиите не се бавят твърде много с ваденето на заключения. Какво отличава Норвегия от Швеция? Най-очевидният отговор е: броят на електромобилите.
В последното десетилетие норвежците всячески субсидират покупката на автомобили с батерии и в момента са най-развитият пазар в света в това отношение. През миналата година 54% от всички продадени в страната леки превозни средства бяха чисти електромобили (BEV), и още 29% се падаха на зареждащите се от мрежата хибриди (PHEV). Така че заглавия от типа "Електромобилите тласкат Норвегия към рекордно потребление на ток" се появиха даже в някои от най-уважаваните световни медии. Нека видим обаче какво се крие зад тях.
11 важни въпроса за електромобилите и енергийните мрежи (ГАЛЕРИЯ):
Единственият начин ВЕИ да се превърнат в практичен и основен източник на енергия, е да се измисли начин за съхраняването й. Превръщането й във водород е един от вариантите, но съхранението и дистрибуцията му все още са свързани с известни трудности. Другият начин са литиево-йонните батерии. За съжаление обаче те си остават твърде скъпи, и никой енергиен гигант не би могъл да си позволи цената на колосалния капацитет, нужен за балансиране на енергийната мрежа. Какъв е изходът ли? Да се прехвърли цената върху потребителя - като той бъде принуден да си купи литиево-йонната батерия под формата на електромобил.