Eлектрическите автомобили изглеждат добро решение за най-големите градове в Европа: те са тихи, ефективни и не отделят допълнителни вредни емисии в и без това рекордно замърсения градски въздух. Но какъв ще е ефектът от масовото им налагане върху неща като електростанции, електропреносни мрежи, цена на тока?
Апокалиптичните прогнози в тази посока привидно получиха потвърждение в началото на февруари, когато една статистика обиколи всички заинтересовани от автомобилите издания. Според нея на 4 февруари потреблението на електричество в Норвегия е било над два пъти по-високо от това в съседна Швеция, съобразено с броя на населението, и почти пет пъти по-високо от това в България например.
1. Исландия - 51 699 квтч |
В наши дни медиите не се бавят твърде много с ваденето на заключения. Какво отличава Норвегия от Швеция? Най-очевидният отговор е: броят на електромобилите.
В последното десетилетие норвежците всячески субсидират покупката на автомобили с батерии и в момента са най-развитият пазар в света в това отношение. През миналата година 54% от всички продадени в страната леки превозни средства бяха чисти електромобили (BEV), и още 29% се падаха на зареждащите се от мрежата хибриди (PHEV). Така че заглавия от типа "Електромобилите тласкат Норвегия към рекордно потребление на ток" се появиха даже в някои от най-уважаваните световни медии. Нека видим обаче какво се крие зад тях.
11 важни въпроса за електромобилите и енергийните мрежи (ГАЛЕРИЯ):
Впрочем същото се отнася и до нашия частен случай с Норвегия. Истината е, че е твърде рано да се прецени какви са ефектите от електромобилите върху мрежите и потреблението на ток - те просто още не са достатъчно масови. Над 50-те процента дял при продажбите на нови автомобили са впечатляващи, но все още електрическите коли не достигат и една четвърт от всички по норвежките пътища. А и дори при по-голямо насищане, Норвегия си остава твърде рядко населена страна - с едва 16 души на квадратен километър (България има 62 души на кв. км). Eфектите в нея едва ли ще са същите, като в някоя гъсто населена и многомилионна държава.
Но един от тези ефекти може би вече започва да се проявява: за последното десетилетие цените на битовото електричество в Норвегия са се увеличили от 24.7 евроцента на киловатчас до почти 27 евроцента. Имат ли Tesla и компания вина за това? Тепърва ще видим.