Eлектрическите автомобили изглеждат добро решение за най-големите градове в Европа: те са тихи, ефективни и не отделят допълнителни вредни емисии в и без това рекордно замърсения градски въздух. Но какъв ще е ефектът от масовото им налагане върху неща като електростанции, електропреносни мрежи, цена на тока?
Апокалиптичните прогнози в тази посока привидно получиха потвърждение в началото на февруари, когато една статистика обиколи всички заинтересовани от автомобилите издания. Според нея на 4 февруари потреблението на електричество в Норвегия е било над два пъти по-високо от това в съседна Швеция, съобразено с броя на населението, и почти пет пъти по-високо от това в България например.
1. Исландия - 51 699 квтч |
В наши дни медиите не се бавят твърде много с ваденето на заключения. Какво отличава Норвегия от Швеция? Най-очевидният отговор е: броят на електромобилите.
В последното десетилетие норвежците всячески субсидират покупката на автомобили с батерии и в момента са най-развитият пазар в света в това отношение. През миналата година 54% от всички продадени в страната леки превозни средства бяха чисти електромобили (BEV), и още 29% се падаха на зареждащите се от мрежата хибриди (PHEV). Така че заглавия от типа "Електромобилите тласкат Норвегия към рекордно потребление на ток" се появиха даже в някои от най-уважаваните световни медии. Нека видим обаче какво се крие зад тях.
11 важни въпроса за електромобилите и енергийните мрежи (ГАЛЕРИЯ):
Всъщност двете северни държави произвеждат толкова електричество, че се чудят къде да го дяват. Норвегия има капацитет за генерация, който надхвърля 121% от собственото й потребление.
Главната цел на страната е да продаде някому излишъка - и изглежда, че се справя със задачата, защото в началото на тази година успя да изпревари Франция като най-големия износител на електроенергия в Европа. Процесът ще се ускори тази година, когато 500-километровият подводен кабел NordLink, свързващ енергийната й система с тази на Германия, заработи в нормален режим. 1400-мегаватовият кабел бе положен по дъното на Северно море - проект, погълнал почти 2 милиарда евро - и вече премина успешно контролните изпитания.