Горивните клетки – технологията за електрическо задвижване, чрез използването на водород, все още не изглежда като близко решение за автомобилния пазар. Макар с подобна компановка да се експериментира от доста време, нещата все още са съвсем в началото на развитието.
Всъщност, технологията за горивните клетки е теоретично изчистена, но проблемите са доста и все важни. На първо място е ограничената инфраструктура както в глобален мащаб, така и в Европа. Всъщност, не само в България, но и в цяла Източна Европа няма нито една зарядна станция за водород. Но и на Запад не е по-добре – в Германия има 90 подобни установки, докато в Италия, например, е само една.
И докато Европейския съюз обяви амбициозна програма за разгръщане на водородна инфраструктура, то все още имат да се изчистят и редица други проблеми свързани както с безопасността при използването на водорода, така и по отношение на производството му което към момента далеч не е евтино и не е особено екологично.
Някои производители, като Hyundai и Toyota вече обявиха че ще се фокусират сериозно върху водорода, а други като Renault възнамеряват да ги последват, но с фокус първоначално върху товарните автомобили. Компании като Mercedes и Volkswagen, които до неотдавна гледаха сериозно на горивните клетки, решиха към момента да се откажат от тях, тъй като технологията им се струва доста скъпа на този етап.
Независимо от всичко, на пазара вече има няколко модела с горивни клетки, като два от тях формално се предлагат и в Европа. Скоро се очакват още няколко разработки и производства, а в галерията по-долу може да видите кави водородни коли ще се предлагат в близките години:
Водородните автомобили: какво предлага пазарът и какво да очакваме (ГАЛЕРИЯ)
Изненадващо, един от следващите автомобили сс горивни клетки по пътищата може да е хиперкола, която по последни данни е в напреднал стадий на разработване. Hyperion XP-1, чието производство се очаква да започне през 2022 година, се базира на олекотени материали, които биха позволи на машината да има тегло от под 1300 кг, въпреки задвижващата технология, която комбинира водородни и соларни клетки и предлага невероятния пробег от 1600 километра.