fallback

Защо всички преминават към електрически превозни средства?

Проблемът не е само в екологията – просто петролът в Европа свършва

Едно след друго правителствата на европейските държави обявяват пълна забрана на двигателите с вътрешно горене. В същото време пазарната стойност на Tesla вече надвишава общата стойност на всички автомобилни производители в света. Какво точно се случва и защо се стигна дотук - на този въпрос се опитват да отговарят експерти в атомобилната индустрия.

Европа е една от основните движещи сили на прехода към зелени технологии. Според информациите от края на 2019 година, континентът има запаси от петрол за още 11,6 години потребление. Това е 14,4 млрд. барела, като основният дял от доказаните запаси се пада на Норвегия – около 8,5 млрд. барела. В същото време цената на петрола пада, но пък горивото поскъпва. Годишният европейски дефицит расте непрекъснато, тъй като Европа употребява повече нефт, отколкото произвежда.

Данните сочат, че през 2019 година потреблението е достигнало 15 млн. барела на ден, а производството – по-малко от 3,5 млн. барела. Затова европейските страни са принудени да внасят липсващото количество гориво. Зависимостта от петрола става все по-голяма и трябва да се търсят нови решения.

В структурата на енергийното потребление от държавите в Европа петролът представлява 36,27%. Следват газта – 23,8% и въглищата – 13,54%, а на четвърто място е ядрената енергетика с 9,88%. Тя обаче е на път да бъде застигната от възобновяемите енергийни източници – 9,75%, докато на последно място е хидроенергията – 6,75%.

Кой продава нефт на Европа? На първо място това е Русия, която през 2019 година доставя на европейските си партньори 153 млн. тона нефт (29,3% от целия внос на континента) и 106 млн. тона петролни продукти (50,7% от целия внос на континента). Друга 1/3 идва от нестабилния Близък Изток, където конфликтите се увеличават и никой не е наясно, какво ще се случи. А ако Европа загуби 1/3 от доставките си по някаква причина, то това ще доведе до икономически колапс, пред който пораженията от коронавируса ще изглеждат като лек шамар.

Затова и европейските държави започват да инвестират огромни суми в нови енергийни проекти. Те са наясно, че не могат още дълго време да разчитат на Русия, тъй като самата тя има запаси от нефт за още 25,5 години, ако поддържа сегашните темпове на производство. Повечето находища в Източен Сибир са изчерпани, а други са нерентабилни за работа при ниските цени на петрола на световните пазари.

И ако приемем, че средната възраст на автомобилите в Европа е 10,8 години, то излиза, че една чисто нова кола с двигател с вътрешно горене, купена в наши дни, ще трябва да бъде сменена от собственика си с нова през 2032 година. Точно тогава в някои държави от континента вече ще е влязла пълната забрана на автомобили с двигатели с вътрешно горене. Петролът ще е на изчерпване и изходът ще е само един – електромобил.

fallback
  • #15
    Stas666 ( преди 3 години )
    Стига с тъпотиите.Каменната ера не е свършила защото няма камъни. Технологиите се менят и това е.А и да дишаш изгорели газове те увива и това е факт
  • #14
    анонимен ( преди 3 години )
    Да, сигурно ще се възпроизведе петрола, но след милиони години.То е ясно че нефта няма да свърши още утре, но тенденциите не са в негова полза.
  • #13
    анонимен ( преди 3 години )
    само да кажа че петрола е продукт който земята възпроизвежда както смолата на дърветата важното е да не се източва по бързо отколкото се възпроизвежда
  • #12
    До 13 ( преди 3 години )
    Всъщност цената на горивата е ниска. Акциза прави цената висока. За България не знам, но в Германия той е 86 цента. При цена на бензина около 1,35 евро. без акциз стойността ще е около 51 цента.
  • #11
    До 13 ( преди 3 години )
    Тос пък никой не може да предвиди точно но картела ОПЕК все повече намалява дяла си а Русия не иска цените да са прекалено високи защото тогава се задейства бърз растеж при шистаците в щатите и петролния пясък в Канада и цените не мърдат нагоре ами търсенето го обират шистаците така че никакъв шанс цените за стигнат много високи нива като примерно 80долара за барел (освен за кратко при голям инцидент) ако пазара е напълно свободен тогава цените щеше да са много по-ниски
  • #10
    анонимен ( преди 3 години )
    Тенденцията на цените на петрола е нагоре и винаги е била нагоре. Въпрос на време е да стане нерентабилен за използване в колите. Ако не се развият електричките икономиката на Европа и САЩ след 10 години ще стане изключително зависима от Русия и Арабите. Колкото и да ви е мъчно за бензина и дизела все някой ден ще отиде в историята. Ще видите колко бързо ще свикнете с електричките, така както допреди 10-15 години никой нямаше смартфон, а сега без него никой не може.
  • #9
    Иван ( преди 3 години )
    Спомням си че подобна статия имаше още през 2006 година в сериозния вестник Капитал. Там пишеше как до 2012 петролът щял да свърши и т.н. 15 години по късно още не е свършил. Човечеството използва въглища от векове и още не са свършили. Така ще е и с петрола. Дори и утре да спрем всички ДВГ нефт пак ще се употребява. За лекарства,дрехи,пестициди,пластмаса.....
  • #8
    Тинтири-минтири ( преди 3 години )
    Специално метана си го произвеждаме, даже има двойна полза. Той е много по-опасен от СО2 за атмосферата и ако увеличим събирането му ще има само ползи. За е-кола първо батерията е проблем и то всестранен, второ тока. Както е написал и Жижо в #5 - след 10тина год ще има пробуждане, че това не е спасението и ще търсим пак алтернативи след като сме потрошили трилиони за електрика и сме нанесли невъзобновими щети на природата...
  • #7
    Стига с нас петрол ( преди 3 години )
    Петрол има бая и с намалянето на търсенето с времето дългосрочно цената му най-вероятно ще пада но даже след преминаване на електромобили пак ще си трябва петрол разбира се за пластмаси, самолети, ракети, асфалт, бои, дрехи и т.н. но значението му ще е по-малко и няма да носи супер печалби и много милиарди наготово
  • #6
    Тинтири-минтири ( преди 3 години )
    До #7: А какво ако вместо да наливаме пари в скъпи и непригодни електрички вземем, че минем на газ? Примерно метана вместо да го изпускаме в атмосферата свободно да го горим и пускаме като по-безвреден въглерод и то с много по-малко емисии. А какво ако си правим горивото - синтетиката е единствения вариант, при който не добавяме нови СО2 емисии и имаме истинска екология!
fallback
Последни