"На практика това е забрана на двигателя с вътрешно горене": така реагира на бъдещия нов екологичен стандарт Евро 7 Хилдегард Мюлер, шефката на браншовата организация на автомобилната промишленост в Германия VDA.
Детайлите около следващия стандарт, който трябва да влезе в сила през 2025 година, още не са уточнени окончателно. Но е ясно, че той ще цели преди всичко драстично намаляване на емисиите на азотни оксиди (NOx) - от сегашните 60 мг/км за бензиновите двигатели и 80 мг/км за дизелите, до едва 30 мг/км за всички видове задвижване.
Може ли изобщо това да бъде постигнато с конвенционални двигатели, или ще означава поголовно преминаване към електрическо задвижване? И значат ли строгите европейски норми, че нещо подобно ще последва и за останалия свят?
11 важни неща около бъдещия Евро 7 (ГАЛЕРИЯ):
Най-големият проблем на електромобилите си остава цената. Реализираните при масовото производство икономии от мащаба до голяма степен се неутрализират от повишените заради растящото търсене цени на суровините за батериите. Има и друг проблем: Европа все още няма сериозни играчи в този бизнес и е принудена да ползва доставчици от Китай, Япония и Южна Корея - като по-голямата част от печалбата остава именно за тях.
В момента производителите в ЕС предлагат електромобилите почти на себестойност, като компенсират с печалбите от колите с ДВГ. Но ако след 2026 вече няма ДВГ, печалбата ще трябва да идва от другаде. Тоест новите автомобили ще стават все по-скъпи и недостъпни.