Изоставането на Tesla в Европа би трябвало да тревожи инвеститорите в компанията, коментира Питър Гарнри, шеф на стратегическия отдел на инвестиционната банка Saxo Bank. През 2020 американците отстъпиха първото място на Стария континент, а при най-популярните електрически автомобили техният Model 3 вече е едва четвърти, сочат данни на EV Volumes. Първото място е за Renault Zoe, с малък аванс пред Volkswagen ID.3, а пред Tesla успява да се вмъкне и електрическата версия на Hyundai Kona.
Това се случва на фона на огромните ръстове на електромобилите в Европа през 2020, когато продажбите на автомобили с кабел за зареждане пораснаха със 198% (макар общият автомобилен пазар да се сви с 14%). Така днес Старият континент е най-големият електрически пазар в света, двойно по-голям от този в Китай и пет пъти по-голям от този в САЩ.
"Tesla ще бъде успешен производител и ще се превърне в един от най-големите в бъдеще. Но конкуренцията се ожесточава и това поставя под въпрос сегашната пазарна оценка на компанията от 805 милиарда долара", отбелязва Гарнри. "Още по-стряскащо е, че Model S и Model X не са в Топ 20 в Европа, макар техни директни конкуренти като Audi e-tron да попадат там".
Ръстът в цената на акциите на Tesla продължава - след като надхвърли 700% през 2020, книжата са повишили стойността си с още 21% в първите две седмици на 2021.
Според аналитика от Saxo Bank Питър Гарнри успехът на Tesla не буди съмнение, но сегашната пазарна оценка на компанията е може би твърде завишена
Влиятелният анализатор от Уолстрийт Даниъл Айвс прогнозира, че акциите на Tesla ще поскъпнат от сегашните 845 долара до около 950 долара, или дори до 1250 при най-оптимистичния сценарий. Въпреки това обаче Айвс, който работи за Wedbush Securities, не препоръчва покупка. В момента главният двигател на Tesla е китайският пазар - "сърцето и белите дробове" на компанията, както се изразява той. Очакванията са до 2022 над 40% от продажбите на Tesla да се случват там, въпреки че след победата на демократите в САЩ се очакват правителствени програми за насърчаване на електромобилите.
Мнозинството анализатори от Уолстрийт споделят позицията му и препоръчват Hold - нито покупка, нито продажба. От 37-те експерти, които следят акциите на Tesla, на такова мнение са 14, включително Айвс. Седем "силно препоръчват" покупка, четирима препоръчват покупка, петима съветват да се продава, а трима "силно препоръчват" продажба. Останалите четирима не дават препоръка за книжата на компанията.