През 2001 година електрическото задвижване все още не бе на дневен ред, тоталният даунсайзинг бе фантастичен сценарий, а бензинът беше сравнително евтин. Международните автомобилни изложения бяха много мащабни, пищни и очаквани събития и самата мисъл за това, да се постави под въпрос провеждането на някое от тях звучеше нелепо.
Двадесет години по-късно тези картини предизвикват голяма носталгия. Няма ги вече препълнените с най-новите коли и концепции зали, а автомобилните производители представят новостите си предимно във виртуалното пространство. Кризата с коронавируса направи този формат основен и, за съжаление на феновете, явно така ще е и занапред.
Вековната традиция на автомобилните изложения явно приключва. Преди, всяка година започваше със салона в Детройт, който, обаче, промени формата си и тази година ще се проведе през есента. Ако въобще се проведе. Но, изложението в люлката на американското автомобилостроене всяка година даваше бляскав тласък на индустрията и съпътстващите я новини и именно на това събитие се падна честта да е първото за новия XXI век.
Нека да видим с какви идеи и очаквания посрещнаха нашето столетие автомобилните производители.
Най-интересните концепции от 2001 година (ГАЛЕРИЯ)
Mazda започна да подготвя наследник на култовия си модел RX-7 в края на 90те години, без оглед на вида на своите купета с роторни двигатели. Тласък на дизайнерската стратегия с новия стил Zoom-Zoom и необичайни задни врати даде концепцията RX-Evolv от 1999, което еволюира в прототипа RX-8, представен в Детройт през 2001 и който бе "на ръка разстояния" от серийния модел.
Основните технически характеристики новия ротационен бутален двигател Renesis тогава вдигнаха много шум. Липсата на турбокомпресор компанията опита да компенсира с лекота и по-добра работа. Малкият и 30% по-лек агрегат от две части беше поставен в предната част на междуосието, постигайки идеално разпределение на теглото по осите.
Интересното е, че серийният автомобил, с минимални промени, наследи екстериора на експерименталния спортен автомобил, но отхвърли интериора, който се отличаваше с метална централна конзола и индивидуален дизайн на таблото.