IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Електрическите коли ще са по-евтини от бензиновите още през 2030, предвижда Bloomberg

Цената на батериите е паднала с 89% за последното десетилетие, твърди Bloomberg NEF

Себестойността на батериите за автомобилната индустрия е паднала до 137 долара на киловатчас през 2020 година, и може да прекрачи границата на 100-те долара още през 2023, показват данни на NEF, дъщерната изследователска компания на Bloomberg. Някои експерти смятат, че при такъв показател електромобилите ще могат да се изравнят по цена с конвенционалните модели с бензинов или дизелов двигател.
 
 
батерии
  
  
Прогнозата на NEF е, че до 2030 година цената на батериите ще падне до 58 долара на киловатчас. За да се сбъдне това обаче, е нужно технологията за батерии с твърд електролит да се наложи на пазара. За момента тя съществува само в експериментална фаза, Toyota планира да пусне първи тестови бройки с такива батерии догодина. По оценка на Bloomberg батериите с твърд електролит са с около 40% по-евтини за производство от сегашните с течен.

На практика цената на батериите за автомобилно вграждане е спаднала с 89% от 2010 година, когато надхвърляше 1100 долара за киловатчас. Тогава обаче на практика нямаше масово производство в големи обеми.
  
 
батерии
  
  
Някои независими наблюдатели обаче изразиха песимизъм към тези прогнози. Според тях тазгодишното поевтиняване на батериите се дължи единствено на спада в потреблението и на понижените вследствие цени на някои суровини в резултат на Covid-19 и мерките срещу него. С възстановяването на нормалната търговия и потребление този ефект ще отшуми. Масовизацията на батериите действително ще позволи допълнителни икономии от мащаба, но те до голяма степен ще се компенсират от нов ръст в цените на суровините заради повишеното търсене. Друг фактор е нарастващият натиск производителите да използват суровини, добити по "честен" и екологичен път, което на практика ще елиминира от пазара най-евтините доставчици от страни като Конго, Русия и прочие.

0 от 500
  • #3
    11 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Още от следващата година могат да станат по-евтини от бензиновите. Правят ги бензиновите по 200 бона базова цена с някоя еко такса и всички модели на Тесла ще ни се струват като евтино Сандеро сега...
  • #2
    4 rate up comment 2 rate down comment
    Минимален шанс ( преди 1 месец )
    Може и да стане но със сигурност не при всички варианти например при сравнение между дизелов автоматик и електромобил може и да се изравнят цените до 10на години и съответно да се наложат като тяхна алтернатива но силно съмнително е да поевтинеят близо до нивото на коли с 1-1.5 литров нехибриден бензин ръчка защото ЗОИ например е над 10хил евро по-скъп от Клио а цялата му батерия не струва толкова много жалко че налагат такива ограничения на модерния ДВГ
  • #1
    11 rate up comment 19 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 месец )
    Винаги ще си останат така - 10 години в бъдещето . Жизнеспособна технология няма нужда от субсидии и подържащи регулации. Също така никоя променяща живота технология не е започнала със субсидии. Електромобилите с наличните технологии са на практика мъртвородени. Може би в бъдещето при развитие на батериите ще съумеят да се наложат сами и да направят истинска революция . А до тогава ще бъдат просто един от символите на зеления социализъм проповядван от запада.