IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Електрическите коли ще са по-евтини от бензиновите още през 2030, предвижда Bloomberg

Цената на батериите е паднала с 89% за последното десетилетие, твърди Bloomberg NEF

Себестойността на батериите за автомобилната индустрия е паднала до 137 долара на киловатчас през 2020 година, и може да прекрачи границата на 100-те долара още през 2023, показват данни на NEF, дъщерната изследователска компания на Bloomberg. Някои експерти смятат, че при такъв показател електромобилите ще могат да се изравнят по цена с конвенционалните модели с бензинов или дизелов двигател.
 
 
батерии
  
  
Прогнозата на NEF е, че до 2030 година цената на батериите ще падне до 58 долара на киловатчас. За да се сбъдне това обаче, е нужно технологията за батерии с твърд електролит да се наложи на пазара. За момента тя съществува само в експериментална фаза, Toyota планира да пусне първи тестови бройки с такива батерии догодина. По оценка на Bloomberg батериите с твърд електролит са с около 40% по-евтини за производство от сегашните с течен.

На практика цената на батериите за автомобилно вграждане е спаднала с 89% от 2010 година, когато надхвърляше 1100 долара за киловатчас. Тогава обаче на практика нямаше масово производство в големи обеми.
  
 
батерии
  
  
Някои независими наблюдатели обаче изразиха песимизъм към тези прогнози. Според тях тазгодишното поевтиняване на батериите се дължи единствено на спада в потреблението и на понижените вследствие цени на някои суровини в резултат на Covid-19 и мерките срещу него. С възстановяването на нормалната търговия и потребление този ефект ще отшуми. Масовизацията на батериите действително ще позволи допълнителни икономии от мащаба, но те до голяма степен ще се компенсират от нов ръст в цените на суровините заради повишеното търсене. Друг фактор е нарастващият натиск производителите да използват суровини, добити по "честен" и екологичен път, което на практика ще елиминира от пазара най-евтините доставчици от страни като Конго, Русия и прочие.

0 от 500
  • #13
    4 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Ай Фон и след 15 години пак си е 3 бона Епъл Макбуук пак е 5 бона и след 20 години маратонки Найки или Адидас пак са по 250 лева и след 50 години.Ще станат евтини електричкинот сорта на Дачия Спринг.И сега Дачия Логън е евтина ама тва не означава че Фераритата са станали евтини.
  • #12
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Не приказвай глупостимпо-еетино от АЕЦ няма.
  • #11
    1 rate up comment 0 rate down comment
    ( преди 1 месец )
  • #10
    2 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    А каква ли ще е цената на мазута и ще го има ли ако не дойде цистерната. Ами като няма ток за помпата, как ще го налеем в дизелгрухтера, тюхх. Ма чакай, той е на нафта, а рафинерията и тя на ток работи.
  • #9
    5 rate up comment 2 rate down comment
    Бръм ( преди 1 месец )
    А каква ли ще е цената на тока и ще го има ли като дойдат масово електричките ?
  • #8
    8 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    До 7 Това показва, че новата технология е изкуствено наложена
  • #7
    9 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Аз забелязвам странна закономерност - ел.колите поевтиняват, а новите коли и колите втора ръка поскъпват. Обикновено когато нова технология измества старата, последната поевтинява, а тук е обратното.
  • #6
    4 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    #3 именно - и аз това си помислих. Единствения начин да станат по-евтини електричките е като станат по-скъпи бензинките. Те както са тръгнали Евро 7,8 и ще си паднала - накрая ще да два пъти по-скъпи от сега до 2030та.
  • #5
    3 rate up comment 0 rate down comment
    До 4 ( преди 1 месец )
    Трябва да има подкрепа но да е с мярка, да не ограничава по-екологичните нехибридни ДВГ и да не е много повече отколкото при другите а не Европа да плаща и да си забавя икономиката а другите да действат според цените и интереса не случайно в Германия тока е средно 39 доларови цента, в Дания е 34, в Италия и Англия е 27 а примерно в САЩ и Хонг Конг е 15 цента, в Ю.Корея е 12 а в Сингапур и Чили е 19 цента ти съгласен ли си Европа да плаща много повече от другите за да поевтинее нещо за всички
  • #4
    13 rate up comment 3 rate down comment
    Глупаво сравнение ( преди 1 месец )
    А какво ще кажеш за фотоволтаиците? Тяхната цена падна за 10 години с повече проценти отколкото батериите. През 2010 година токът от тях се изкупуваше на левче за киловатчас с ДДС. Заради субсидиите и масовото производство на фотоволтаици, цената им падна повече от 10 пъти и днес вече предлагат най-евтината енергия в световен мащаб. Много по-евтина от спряганите за евтини АЕЦ. В много държави и България, от няколко години не се предлагат субсидии за новоизградени централи, но пак се строят ...