fallback

Защо в евтините коли пластмасата е твърда, а в скъпите - мека?

Автомобилните производители залагат основно на 3 материала

В съвременните автомобили се използват 13 вида пластмаси и всички те могат да се срещнат в една кола. Значителна част от тях - около 66%, благодарение на изключителни си свойства се падат на три типа високоефиктивни пластмаси.

Първата от тях е полипропилен, която се отличава със здравина и устойчивост на химически разтвори, основи и киселини. В наши дни този материал е най-разпространен в автомобилите - от него се правят броните, влакната на стелките и изолацията на кабелите.

Вторият е полиуретан, чийто най-силни качества здравина, гъвкавост, устойчивост на изтъркване и на въздействие на различни температури, а също така и на разтвори, масла и дори радиация. Този широк спектър от свойства на един материал позволява неговото широко използване в автомобилната индустрия, като той се среща от гумите до седалките.

Третата пластмаса е поливинилхлорид (познат и като PVC), като тя се отличава с висока термоустойчивост и еластичност в зависимост от пластификаторите. Този материал е използва предимно за приборните панели, детайли от вратите и обвивката на кабелите.

Качеството на трите различни полимера се отличава в зависимост от това дали се поставят в евтин или скъп автомобил. Производителите не използват чисти пластмаси, тъй като те са твърде крехки и затова ги модифицират с различни добавки, наричани пластификатори. Отделните видове позволяват намаляване или увеличаване на температурите, което съответно ги прави удобни за използване в различни условия.

Именно различните способи за модификация на пластмасата, за да може тя да е по-твърда или по-гъвкава, водят до увеличение на стойността на материала. Ако при производството не се използват добавки, благодарение на които елементът да запазва формата и здравината си, то след известно време заради промените в температурите (при въздействие на слънцето, например) детайлът ще промени своята форма. И това ще доведе до появата на пукнатини и скърцане в салона.

Затова и в по-скъпите модели върху повърхността се нанася допълнителен слой от същия този материал, с по-добра пластичност (именно пластификатор), благодарение на който скърцането в автомобила ще бъде избегнато.

Друг пример - заради икономия на материали, в бронята се поставя поливинилхлорид вместо по-гъвкавия и по-здрав полипропилен. Това означава, че при студено време удара в бронята може да се разпадне вместо само да се деформира, както се случва при скъпите модели автомобили. Затова обаче и цената е различна.

fallback
  • #11
    анонимен ( преди 4 години )
    ауди скърцат много.
  • #10
    Вальоо ( преди 4 години )
    Еми защото се карат на умирачка и нищо не пазят. Нали не е тяхно и не са дали пари за него?
  • #9
    До Вальо ( преди 4 години )
    За 13 години не е ненормално да се по разскърца. То и моят коментар малко превантивно дойде, защото във всяка статия за Шкода, Опел, Дачия и други не премиални марки се започва как още на 3 години са пред разпад скъцат и тракат.
  • #8
    Вальоо ( преди 4 години )
    До #8Ами просто се случва с течение на времето. И при мене има малко скърцане в радиото и в дясната колонка но предполагам че едното е заради проблемния маховик с който трябва да се оправя. Отделно с годините пластмаси се опичат,омекват и губят качествата си. Мойта кола е на 13 години (Ще направи) и е на 127хил. (Да истински). Ама кво да се прави,радиото малко по-силно и се преживява.
  • #7
    анонимен ( преди 4 години )
    А бе къде ги намирате тези скърцащи евтини нови коли? Аз вече 4 години карам Октавия още не скърца, Един приятел 10 години търкаля Шевролет Лачети (не е по-скъпо направена от сегашна Дачия) не се е разскърцала, Един друг имаха 2 Авео-та от първите и те 7-8 години не се разскърцаха. Не давайте примери със служебни коли обаче. Като се кара като чуждо магаре и Мерцедес за 5 години ще се разскърца и разтропа.
  • #6
    Христо ( преди 4 години )
    Скърцат и тропат щото им е слаба музиката.
  • #5
    до 5 ( преди 4 години )
    Виждал си ти Алфа.
  • #4
    анонимен ( преди 4 години )
    По-скърцащи ит Алфите няма.
  • #3
    анонимен ( преди 4 години )
    Има едни марки, които не скърцат но цените им са шестцифрени. За масовката пластмаса. Няма лошо, стига да изкарва гаранцията.
  • #2
    Факт!-тически ... ( преди 4 години )
    най-скърцащите и тропащи коли са на рено. Дори са взели патент за скърцащи пластмаси, които са около 80% от всички материали там!
fallback
Последни