IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо колите имат волан, а самолетите - щурвал?

Двете устройства изпълняват различни задачи

В наши дни често се срещат автомобилни модели, чийто волан е подрязан в долната част. Или пък в горната. А може и в двете, все едно това е щурвал на самолет. Воланът обаче няма как да стане щурвал, тъй като двата елемента имат доста различни задачи за решаване.


волан


Първите автомобили не са имали волан. Моделите на Benz от 1885 година са били с ръчки, с които са се управлявали превозните средства. Това не е била никак удобно и през 1894 година френският инженер Алфред Вашерон намира решение. Той поставя волан с кръгла форма на модела Panhard 4hp. Изобретението има много преимущества над ръчките. Кръглата форма подобрява управлението, а при завиване, паркиране и маневриране е много удобно за прихващане. Господин Вашерон патентова изобретението си като "модел с кръгло въртящо се кормилно колело".

В наши дни дизайнерите често предлагат различни форми на волана, като сред тях попадат и такива със срязана долна част. Това обаче по никакъв начин влияе на принципа на управление.

Болидите от Формула 1 също ли имат волан?


волан


Изключение от правилото са състезателните болиди от Формула 1. Те имат волан, чиято форма е по-близо до квадрат, отколкото до кръг и така напомня щурвал на самолет. Това се дължи на факта, че колелата на състезателния автомобил не трябва да завиват под голям ъгъл заради маневри като паркиране, например. А за движение при високи скорости е достатъчно да се завърти волана до 90 градуса във всяка страна и затова формата щурвала е идеална. Още повече, че пилотът не трябва да прехваща волана при управление.

Каква е разликата от щурвала?

Щурвалът на самолета, както и на болид от Формула 1 не предполага връщане на големи градуси, тъй като тук е предвидена различна система за управление. Накланяйки щурвала към себе си или в обратна посока, пилотът вдига или отпуска носа на самолета. Завъртането на щурвала позволява управлението на самолета с накланяне (наляво или надясно).


волан


Самолетът не се нуждае от кръгъл волан, тъй като не трябва той да се върти около оста си заради маневри, подобни на тези като при автомобилите. Например, при също това паркиране.

0 от 500