fallback

Има ли връзка с реалността новият план на ЕС за емисиите?

Производителите не вярват, че ще се справят с поставените още по-строги цели

Европа трябва да стане първият климатично неутрален континент. Това е целта на Европейската комисия, която представи 4-годишен екшън план, насочен към развитието на транспортния сектор. В частност, се гони прагът от 30 милиона автомобили с нулеви емисии до 2030 г.

Сред амбициите на ЕК за борба с климатичните промени са редуцирането на парниковите газове (основно СО2) в транспорта с до 90%, като до 2050 година Европа трябва да стане климатично неутрален континент. Към момента емисиите от транспорта представляват почти една четвърт от общите и за намаляването им се подготвя стратегически план. Този план ще дава насоки за следващите 10, 15 и 30 години.

Вицепрезидентът на Европейската комисия Франс Тимерманс уверява, че амбициите са "реалистични", но Асоциацията на европейските автомобилни производители (АСЕА) е на противоположното мнение, твърдейки, че тези планове са "далеч от реалността".

30 милиона автомобили с нулеви емисии през 2030 година

От лятото на 2021 година, ЕК се очаква да предложи затягане на стандартите за замърсяване на леките коли и лекотоварните машини, преди да се заеме с тежкотоварните през 2022 г. От 2025 година производителите ще трябва да посрещнат дори по-драматични протоколи (Евро 7), които сериозно да редуцират нивата на вредни емисии. До 2030 година Европа иска да редуцира СО2 емисиите с 55%, като в плана за това се предвижда дотогава по пътищата да има 30 милиона леки коли с нулеви емисии и 80 000 екологични камиона. Същевременно, поне 100 града трябва да станат климатично неутрални, сред тях повечето европейски столици.

В подпомагане на тази визия се предвижда изграждането на 1 милион публични станции за електромобили до 2025 година, които ще станат 3 милиона до 2030 година (броят им през 2019 бе под 200 000. Предвижда се в първия период да се изградят и 500 водородни зарядни станции, чиито брой трябва да нарасне двойно до края на следващото десетилетие.

2050: 0 коли с ДВГ и "почти" 0 инциденти

До 2050 година почти всички нови коли, ванове, бусове и камиони се очаква да са без ауспухови газове. Другата голяма амбиция е редуцирането на общия брой превозни средства по пътищата, както и редуцирането на фаталните инциденти до почти нулеви нива. Европа иска да установи и принципа "замърсителят плаща" и "потребителят плаща" за всички начини на транспортиране чрез нови механизми. Така, ще има "екологични" глоби и нови данъци (подобни на планирания във Франция за по-тежките леки коли).

(Почти) неизпълними цели

От асоциацията АСЕА споделят идеята за "устойчива и интелигентна мобилност" но смятат, че визията на ЕС е "много далеч от днешните реалности". Според скорошно проучване на институцията, от 243 милиона леки коли в съюза, по-малко от 615 000 са електрически или с горивни клетки. Това представлява едва 0,25% от общия брой.

"За да се постигнат целите на Комисията, броят на автомобилите с нулеви емисии би трябвало да нарасне поне 50 пъти само за 10 години", заявява президентът на АСЕА Ерик-Марк Юйтема. "Все още няма условия за да се постигне такава голяма стъпка напред", добавя той, подчертавайки че средната възраст на един автомобил в Европа е 11 години. Юйтема се притеснява също, че все още високата цена на екологичните автомобили, в настоящия икономически контекст, ще накара потребителите да отложат покупката на нов автомобил, което ще доведе до нарастване на възрастта на автопарка.

Според президента на автомобилната асоциация, Европейската комисия би трябвало да има амбиции не само по отношение на броя зарядни станции, но и по правилното разпределение на инфраструктурата, където в момента има големи несъответствия. Някои държави имат все по-добре развита инфраструктура, но други са много далеч. Освен, че броят на терминалите да трябва да нарасне 15 пъти през следващото десетилетие, би трябвало държавите да имат поне критичен минимум с точки за зареждане.

fallback
  • #20
    Анонимен ( преди 3 години )
    До СмешкиНе зная дали критерия за енергийна бедност е да не може да седиш по тениска , но според статистиката над 5 милиона в Германия имат затруднения да плащат за електричеството , над 300 000 им се прекъсва електричеството заради това . Германия плаща най-скъпият ток в ЕС и в света ( с малки екзотични изключения ) , над 52 % от цената на тока са разни такси , които отиват познайте къде - да подържат ненужна система от възобновяеми енергоизточници .
  • #19
    Анонимен ( преди 3 години )
    До Смешки Да цитираш Wikipedia като референтен източник не е много адекватно тъй като статиите там отразяват гледната точка на авторите си , а науката се основава на сблъсъка на мнения не на догма. Ако искаш да се образоваш по-пространно потърси в интернет например Richard Lindzen- климатолог който има различно мнение по въпроса за ролята на CO2 . По втория въпрос - да , имам завършен 4-ти клас.
  • #18
    анонимен ( преди 3 години )
    #27 едно трибуквено е заменено с едно четилибуквено "глок" толко ли не се сещаш каква е схемата
  • #17
    Анонимен ( преди 3 години )
    До #21 А ти знаеш ли че над 90% от парниковия ефект се дължи на водните пари в атмосферата ? Явно климатичните "спасители" ще трябва да обложат и тях с регулации и такси за да ни избавят от неминуема гибел . Не знам колко хора умират от рак предизвикан от дизел , но знам че енергийната бедност в Германия се е удвоила за последните 15 години благодарение на "еко" политики . В UK 10 % от домакинствата имат проблем да се отопляват . И това е в богати държави . Смятай какво ще бъде в другите ...
  • #16
    Анонимен ( преди 3 години )
    До #20 Точно с тези технологии няма да запазиш никакви работни места . Тези производства просто ще се преместят в страни с по-малко рестрикции. За справка виж металургичната и всякаква друга тежка индустрия в Европа . CO2 не е замърсител . В маската си която си принуден да носиш заради КОВИД концентрацията му е многократно по висока от тази и в най-апокалиптичните климатични модели . Единствената му вина е че е набеден за парников газ . Като такъв мястото на емисии е без значение .
  • #15
    нордфейс ( преди 3 години )
    #19смисъла... смисъла мойто момче е да се запазят работни места в така необходимите ни мръсни производства, за да могат хората дето работят там да си пращат децата на училище и да стават по-умни, а не ***. Смисъла е да живеем по-здравословно и по-добре, а не да събираме пари през два дена за трансплантации и лечения в чужбина.
  • #14
    Анонимен ( преди 3 години )
    До всички поддръжници на модерните "зелени" технологии.Общото между предлаганите от вас решения е следното : Винаги твърдите че са по-евтини , но някак си не успявате да ги наложите на пазарен принцип . Винаги имате нужда от субсидии+ регулации и ограничение за конглокенцията за да съществувате . CO2 capture - какъв е смисъла ? Този газ не е локален замърсител . Набеден е за виновен за глобално затопляне . Каква е разликата дали се излъчва в Германия или Китай ? Ефекта е същия
  • #13
    Тинтири-минтири ( преди 3 години )
    До 8, синтетичното гориво ще е на цена около 1 евро - такива са предвижданията на Бош и Порше, които работят върху технологиите! Тоест на цената на фосилно такова. Освен това е приложимо при 100% от автопарка без да има нужда от подмяната му, като отделяните финни частици са по-малко отколкото при изкопаемите горива и най-важното Нямаш минен процес, нямаш изпускане на нови емисии.
  • #12
    анонимен ( преди 3 години )
    Люксембург и Сингапур може да не произвеждат нищо, но Щвейцария има силно развито производство. Няма много тежка индустрия, но затова пък леката и процъфтява.
  • #11
    Elon Musk ( преди 3 години )
    Не ви харесва идеята за градове без смог? Аз по тоя повод ще си разплета вълнения чорап! Един долу даже проповядва, че се живее най-щастливо без вода и храна - само като консумираш отново и отново собствените си л.на и пukня... Добре ли е? ХАХ!
fallback
Последни