fallback

Новата Dacia Sandero: тестваме най-евтината кола в България

Бюджетният хечбек променя дизайна, платформата и самата си философия

Повече от 12 години Dacia Sandero е най-достъпният автомобил, който можете да имате в Европа. Досега обяснението за това бе съвсем просто: Dacia използваше технологии, измъкнати направо от мазето на алианса Renault-Nissan, и то този начин не й се налагаше да калкулира кой знае какви развойни разходи в цената на автомобилите си.                Но сега това рязко се променя. Новото поколение на Sandero е на същата модерна платформа, на която са и новите Renault Clio, Nissan Micra и още поне дузина модели на глобалния алианс. Значи ли обаче това, че то вече няма да бъде толкова достъпно? Нека проверим.       Снимки: КОЛЕЛА

Промените във външния вид на Sandero се виждат от пръв поглед: по-малки светлини, по-агресивна физиономия, по-динамичен контур. Повдигнатият Stepway e с различна престилка и брони от стандартното Sandero, в явен опит да се обособи почти като самостоятелен модел. Той има с 4 сантиметра по-висок просвет, макар и най-вече за сметка на гумите, и по-различни калници и прагове. Неугледните дръжки на вратите от предишното поколение са изчезнали. Както и стърчащият по средата на задния капак бутон за багажника.                Естествено, новото поколение е пораснало и като габарити, макар и с малко. Дължината е 4.09 метра - с почти педя повече от второто поколение на VW Golf.  Sandero е станало с почти 4 см по-широко, и с малко по-дълго междуосие, което прави пространството за задните пътници рекордно за сегмента. Багажникът е 328 литра и съдържа, слава Богу, истинска резервна гума.                Още по-значимите промени обаче са вътре. Ние винаги сме обичали Sandero не защото е изумителна кола - тя не е - а защото е честна кола. Една от последните оцелели такива. Това е автомобил, който ви дава всичко, от което имате абсолютна нужда, но не ви задължава да плащате за неща, от които може би нямате. Изборът остава у вас.               Почти всеки друг модел в наши дни ще ви принуди да платите за екран на централната конзола, за електрически огледала и така нататък. Не и Sandero. В базовите нива вместо екрана получавате една доста добре измислена щипка за смартфон. Трябва само да качите приложението Media Control на телефона си, и той се превръща в пълноценна мултимедия. Спокойно можете например да ползвате навигацията на Waze, която, между нас казано, предупреждава не само за опасности по пътя, но и за почитаемите служители на пътна полиция.               Естествено, мнозина от нас биха предпочели все пак да имат отделен екран за навигацията, и за тях Dacia предлага 8-инчов сензорен дисплей в по-високите версии. Той поддържа Android Auto и Apple Car Play, и върви в комплект с вградена стойка за смартфон - не особено естетична, трябва да признаем, но иначе удобна.                За да не отлагаме повече най-важния въпрос, нека видим цените, с които Sandero и Sandero Stepway ще дебютират в България. Най-базовото Sandero започва от 16 800 лева, което е с почти 2000 лева повече от досегашната кола - но за сметка на повече оборудване. Между другото и досега Sandero беше най-продаваният модел на частни клиенти изобщо в Европа. Заради това не очакваме да има много кандидати за тази базова версия - нейният еднолитров атмосферен мотор предлага твърде мудните 65 коня. Въртящият момент не стига дори 100 нютонметра, така че ако бързате за някъде, ще е по-практично да се затичате.               По-високите версии ползват същия агрегат, само че с турбо, което дава 90 коня мощност. И променя изцяло нещата. Тук въртящият момент е вече 160 нютонметра - напълно достатъчни за кола с тегло едва 1070 килограма. Шестстепенната ръчна трансмисия е с доста по-удобен лост от предишното поколение.

 

Dacia Sandero

999 куб. см работен обем

90 к. с. максимална мощност

160 Нм макс. въртящ момент

11.7 секунди 0-100 км/ч

  Можете да я замените и с вариаторен автоматик от японската Jatco, който работи прилично и е разумен избор за града. Да не ви подвежда символът "L" на скоростния лост - това не е понижаваща предавка, а режим, който предпазва CVT-то от повреди при теглене и големи натоварвания.

Има и трети вариант за задвижване - пак със същия трицилиндров турбомотор, но с добавена фабрична газова уредба. Бутилката за пропан бутан е на мястото на резервната гума и заедно с бензиновия резервоар дава на тази кола 1300 километра пробег с едно зареждане. А мощността е вече 100 конски сили.               Среднооборудвано Sandero с турбо започва от 21 000 лева, а в най-високото ниво и с автоматик е 25 100. Вариантът на газ е 23 750. При Stepway атмосферен мотор не се предлага. Стартовата цена е 23 500 лева, а най-високата е 27 400 за максимално оборудвана кола със СVT.   Като цяло разликите с досегашното поколение са между 1300 и 2000 лева за различните нива на оборудване - немалко за един бюджетен модел. Но при конкурентите инфлацията е ударила още по-силно, така че Sandero наистина си остава най-достъпният автомобил в Европа. Построеното на същата платформа Clio е средно с по 7000 лева по-скъпо. Как са го постигнали от Dacia?              Първо, със споделянето на платформата, което е позволило доста икономии от мащаба. Освен това Sandero се отличава от Clio в някои детайли. Примерно предният капак на реното е алуминиев, за понижаване на теглото. При Sandero е стоманен. Понеже Daciaта няма в гамата си по-мощни двигатели, изпускателната система може да е по-къса, а задните спирачки да се оставят барабанни. Същото важи за окачването и калниците, защото тук максималният размер на джантите е 16 цола.        Хитра система за превръщане на надлъжните рейки в напречни      Тези компромиси обаче почти не се усещат на пътя. Заради ниското си тегло Sandero спира добре. Новата платформа го е направила и доста по-комфортно, а шумоизолацията е драстично по-добра. Характерният луфт на волана и скоростния лост е изчезнал. Не очаквайте кой знае колко обратна информация от този волан, но като цяло колата се усеща овладяна и сигурна. При 140 км/ч на магистралата е неотличима от по-скъпите модели в В-сегмента.  Разходът по каталог е до 6 л на 100 км в смесен цикъл за варианта със CVT, ние отчетохме към 7.4 литра, но определено не сме карали икономично.                 Освен това Sandero и Stepway са напреднали доста откъм безопасност. Имат авариен спирачен асистент, асистент за сляпата точка, като опция се предлагат преден и заден парктроник, с камера за задно виждане. Предлагат и някои симпатични хитрости като например рейки за покрива, които съвсем лесно могат да се превърнат от надлъжни в напречни. Накрая, но не по важност, предлагат и много добри LED светлини - нещо, което досега бе сериозна слабост на тази кола.

Изобщо новите Sandero и Sandero Stepway си запазват симпатичната слава на най-достъпни семейни автомобили в Европа. Загубили са само едно нещо: усещането, че като ги избираш, правиш компромис.

Още снимки и подробности за Sandero и Sandero Stepway вижте в ГАЛЕРИЯТА:

fallback
  • #17
    същия 17 ( преди 3 години )
    *преброих докато отида до кварталното магазинче
  • #16
    анонимен ( преди 3 години )
    Точно тези дни зяпах обяви за Е39 и ви викам читава не търкаляна 530-ка няма да е повече от 10к основен ремонт да я направя като нова и той няма да е над 10к. И ще имам гъзарска кола ... докато не преброих 8 лъснати (520д-та де ама все пак) и загубих желание да съм поредния сeляндyp с БМВ
  • #15
    анонимен ( преди 3 години )
    България - страната където Мерцедес милионник за 10к лв те прави богат, а Дачия за 25к или Шкода за 35к те прави беден. Всеки който поне малко отбира от коли знае че W221 се намира за 15к читава (до колкото може да е читава една 15 годишна нов внос S класа). А който не разбира вижда Мерцедеси и БМВ-та по 3 на всеки ъгъл та и не се открояваш от пейзажа.
  • #14
    ;D ( преди 3 години )
    За тия пари си вземаш върхът на сладоледа S класа или баварец петичка и си най големи тузар в блока. Всички деца ти викат уау, всички мацки те заглеждат и бабите тайно си шушукат и се чудят от къде имаш толкова много пари.А със дачията няма да те забележи никой само децата ти се смеят и викат гледай го пък тоя пенсионер каква грозна кола си купил. Румънска каручка.
  • #13
    Strafi ( преди 3 години )
    Глупаците и хората с комплекси нека си купуват опърдяни премиуми - нов внос.,но средно интелигентен индивид с трезво мислене и здрав разум е наясно, че от нова кола по-добър вариант няма. Специално Дачия е марка предлагаща най-доброто на пазара в сегмента и ценовия клас.
  • #12
    неуДачия... ( преди 3 години )
    вдъхновение за неудачниците в живота!
  • #11
    анонимен ( преди 3 години )
    Много вдигнаха летвата с новия дизайн. За толкова малко пари, а вече не отстъпва по нищо на другите, дори е една идея по-добре от надценения Фолксваген, започнал също като народна кола. Не говоря за високо ниво на оборудване, а за практична кола. А и тези невероятни хрумвания за релсите на покрива и стойката за телефона... време беше някой да се сети за тези неща!
  • #10
    анонимен ( преди 3 години )
    Дачията ги разби всички. Това безспорно е най добрият автомобил на пазара! Другите производители имат много да се учат. Най базовата Дачия без никакви екстри, с най големият двигател и с ръчни скорости е перфектната сделка.
  • #9
    анонимен ( преди 3 години )
    52 снимки , уоу , учудвам се как видеото не е с продължителност на пълнометражен филм от 60-те години.
  • #8
    Коментатор ( преди 3 години )
    А вратите, вратите как се затварят?
fallback
Последни