fallback

Новата Dacia Sandero: тестваме най-евтината кола в България

Бюджетният хечбек променя дизайна, платформата и самата си философия

Повече от 12 години Dacia Sandero е най-достъпният автомобил, който можете да имате в Европа. Досега обяснението за това бе съвсем просто: Dacia използваше технологии, измъкнати направо от мазето на алианса Renault-Nissan, и то този начин не й се налагаше да калкулира кой знае какви развойни разходи в цената на автомобилите си.                Но сега това рязко се променя. Новото поколение на Sandero е на същата модерна платформа, на която са и новите Renault Clio, Nissan Micra и още поне дузина модели на глобалния алианс. Значи ли обаче това, че то вече няма да бъде толкова достъпно? Нека проверим.       Снимки: КОЛЕЛА

Промените във външния вид на Sandero се виждат от пръв поглед: по-малки светлини, по-агресивна физиономия, по-динамичен контур. Повдигнатият Stepway e с различна престилка и брони от стандартното Sandero, в явен опит да се обособи почти като самостоятелен модел. Той има с 4 сантиметра по-висок просвет, макар и най-вече за сметка на гумите, и по-различни калници и прагове. Неугледните дръжки на вратите от предишното поколение са изчезнали. Както и стърчащият по средата на задния капак бутон за багажника.                Естествено, новото поколение е пораснало и като габарити, макар и с малко. Дължината е 4.09 метра - с почти педя повече от второто поколение на VW Golf.  Sandero е станало с почти 4 см по-широко, и с малко по-дълго междуосие, което прави пространството за задните пътници рекордно за сегмента. Багажникът е 328 литра и съдържа, слава Богу, истинска резервна гума.                Още по-значимите промени обаче са вътре. Ние винаги сме обичали Sandero не защото е изумителна кола - тя не е - а защото е честна кола. Една от последните оцелели такива. Това е автомобил, който ви дава всичко, от което имате абсолютна нужда, но не ви задължава да плащате за неща, от които може би нямате. Изборът остава у вас.               Почти всеки друг модел в наши дни ще ви принуди да платите за екран на централната конзола, за електрически огледала и така нататък. Не и Sandero. В базовите нива вместо екрана получавате една доста добре измислена щипка за смартфон. Трябва само да качите приложението Media Control на телефона си, и той се превръща в пълноценна мултимедия. Спокойно можете например да ползвате навигацията на Waze, която, между нас казано, предупреждава не само за опасности по пътя, но и за почитаемите служители на пътна полиция.               Естествено, мнозина от нас биха предпочели все пак да имат отделен екран за навигацията, и за тях Dacia предлага 8-инчов сензорен дисплей в по-високите версии. Той поддържа Android Auto и Apple Car Play, и върви в комплект с вградена стойка за смартфон - не особено естетична, трябва да признаем, но иначе удобна.                За да не отлагаме повече най-важния въпрос, нека видим цените, с които Sandero и Sandero Stepway ще дебютират в България. Най-базовото Sandero започва от 16 800 лева, което е с почти 2000 лева повече от досегашната кола - но за сметка на повече оборудване. Между другото и досега Sandero беше най-продаваният модел на частни клиенти изобщо в Европа. Заради това не очакваме да има много кандидати за тази базова версия - нейният еднолитров атмосферен мотор предлага твърде мудните 65 коня. Въртящият момент не стига дори 100 нютонметра, така че ако бързате за някъде, ще е по-практично да се затичате.               По-високите версии ползват същия агрегат, само че с турбо, което дава 90 коня мощност. И променя изцяло нещата. Тук въртящият момент е вече 160 нютонметра - напълно достатъчни за кола с тегло едва 1070 килограма. Шестстепенната ръчна трансмисия е с доста по-удобен лост от предишното поколение.

 

Dacia Sandero

999 куб. см работен обем

90 к. с. максимална мощност

160 Нм макс. въртящ момент

11.7 секунди 0-100 км/ч

  Можете да я замените и с вариаторен автоматик от японската Jatco, който работи прилично и е разумен избор за града. Да не ви подвежда символът "L" на скоростния лост - това не е понижаваща предавка, а режим, който предпазва CVT-то от повреди при теглене и големи натоварвания.

Има и трети вариант за задвижване - пак със същия трицилиндров турбомотор, но с добавена фабрична газова уредба. Бутилката за пропан бутан е на мястото на резервната гума и заедно с бензиновия резервоар дава на тази кола 1300 километра пробег с едно зареждане. А мощността е вече 100 конски сили.               Среднооборудвано Sandero с турбо започва от 21 000 лева, а в най-високото ниво и с автоматик е 25 100. Вариантът на газ е 23 750. При Stepway атмосферен мотор не се предлага. Стартовата цена е 23 500 лева, а най-високата е 27 400 за максимално оборудвана кола със СVT.   Като цяло разликите с досегашното поколение са между 1300 и 2000 лева за различните нива на оборудване - немалко за един бюджетен модел. Но при конкурентите инфлацията е ударила още по-силно, така че Sandero наистина си остава най-достъпният автомобил в Европа. Построеното на същата платформа Clio е средно с по 7000 лева по-скъпо. Как са го постигнали от Dacia?              Първо, със споделянето на платформата, което е позволило доста икономии от мащаба. Освен това Sandero се отличава от Clio в някои детайли. Примерно предният капак на реното е алуминиев, за понижаване на теглото. При Sandero е стоманен. Понеже Daciaта няма в гамата си по-мощни двигатели, изпускателната система може да е по-къса, а задните спирачки да се оставят барабанни. Същото важи за окачването и калниците, защото тук максималният размер на джантите е 16 цола.        Хитра система за превръщане на надлъжните рейки в напречни      Тези компромиси обаче почти не се усещат на пътя. Заради ниското си тегло Sandero спира добре. Новата платформа го е направила и доста по-комфортно, а шумоизолацията е драстично по-добра. Характерният луфт на волана и скоростния лост е изчезнал. Не очаквайте кой знае колко обратна информация от този волан, но като цяло колата се усеща овладяна и сигурна. При 140 км/ч на магистралата е неотличима от по-скъпите модели в В-сегмента.  Разходът по каталог е до 6 л на 100 км в смесен цикъл за варианта със CVT, ние отчетохме към 7.4 литра, но определено не сме карали икономично.                 Освен това Sandero и Stepway са напреднали доста откъм безопасност. Имат авариен спирачен асистент, асистент за сляпата точка, като опция се предлагат преден и заден парктроник, с камера за задно виждане. Предлагат и някои симпатични хитрости като например рейки за покрива, които съвсем лесно могат да се превърнат от надлъжни в напречни. Накрая, но не по важност, предлагат и много добри LED светлини - нещо, което досега бе сериозна слабост на тази кола.

Изобщо новите Sandero и Sandero Stepway си запазват симпатичната слава на най-достъпни семейни автомобили в Европа. Загубили са само едно нещо: усещането, че като ги избираш, правиш компромис.

Още снимки и подробности за Sandero и Sandero Stepway вижте в ГАЛЕРИЯТА:

fallback
  • #27
    Крал та се олял ( преди 2 години )
    аз със моето кабрио съм си супер пък зимата ще го мисля може да сменя гаджето
  • #26
    fena ( преди 3 години )
    Дачията на газ за 23000 със средно ниво на оборудване много ме грабна. Май след година две ще се изненадам.
  • #25
    Дядо Горио ( преди 3 години )
    Аз съм шофьор от 50г., карал съм всичко, без самолет и подводница. Ако искаш автомо- бил има магазини за това. Дачия нова е по-добра от колата за скраб, която ти караш. В белите държави, каквато претендираме да сме ний, хората си копуват автомобли да ги ползват и след 10г. или 350 хил. километра- това е макс. ресурс на двигателя ги хвърлят. Няма тампон, носач, лагер, съединител или електроника която да издържи повече...Затова купи си кола от магазина, а не от битака.Там, правят така.
  • #24
    Stan ( преди 3 години )
    Вече близо 10 хил. км и три месеца таркалям Sandero Stepway и бих искал да споделя малко лични впечатления. Първо - дилемата дали да дам 30 хил. за старо Ауди А6 или за чисто нова Дачия изчезна в момента, в който вече не съм на превъзбуден пубертет. Колата се държи стабилно както в града, така и по магистралата и в планината. Изненадващо комфортна е дори и за моя ръст (195) и дори 5 часа шофиране без почивка не бяха проблем. Единственият минус е че няма малко по-голям мотор- пък 1.2 или 1.4
  • #23
    Панчито ( преди 3 години )
    Наистина си личи еволюцията в развитието на Дачия. Първите им модели бяха дървени, недодялани, евтини и голи като пушки (без никакви екстри). Но вече започнаха да приличат на нормалните коли във всяко отношение.Но личното ми мнение е, че им трябва още време за да си променят имиджа на евтина и нисък клас коли. Също така, ако трябва да си купя чисто нова кола в по-ниския клас, бих се насочил към Шкода. Но може би до няколко години да се изравнят двете компании. Времето ще покаже :)
  • #22
    Лудогорец 9 ( преди 3 години )
    Отпред ми прилича на нещо средно между волво(фаровете) и фиат типо (решетката)
  • #21
    анонимен ( преди 3 години )
    Явно, съДейки по правопиСа им :D Но то и от Студентски град едва ли може да се очаква повече
  • #20
    Ха ха ха! ( преди 3 години )
    неуДачниците се съвсСем се възбудиха! ))))
  • #19
    анонимен ( преди 3 години )
    Сандерото изглежда екстра - вече съвссем нормална кола. Да, вероятно няма да е супер здрава, но пък цената на частите е една трета от тази на всички останали
  • #18
    до 15 ( преди 3 години )
    мацките те заглеждат и бабите ти викат уау единствено в твоята глава. А в реалността всички си викат: ето поредния ***, който си е купил 20-годишна трошка и в резултат няма пари нито да си купи гуми, нито да си изпере парадния анцуг
fallback
Последни