През 1970 година бял свят се появява един от автомобилите, които ще изиграят огромна роля в живота на много хора. Поне на тези, които живея в бившия СССР и други социалистически държави от този период, в това число и България. Това е ВАЗ-2101, известен още като "Лада" и "Жигули". А руснаците и до ден-днешен си го наричат "копейка".
За този автомобил е писано много, но има и факти около неговата история, които не са толкова добре известни. Един от тях е, че той е направен с конкретна цел и тя не е да се даде на хората масов и достъпен автомобил, а малко по-различна. За да разберете какво точно са искали управляващите СССР преди половин век - вижте галерията ни:
През 1968 година е организиран конкурс за името на новия автомобил, като едно от първите предложения е "Първорожец". То не е харесано и колата е кръстена "Жигули", о пък с това име се появяват проблеми. Затова и на автосалона в Брюксел през 1971 година автомобилът е представен като Lada.
Проблемът с "Жигули" е, че звучи като "жиголо", а немалка част от произведените автомобили се продават в чужбина и западните купувачи едва ли биха харесали подобна аналогия. Пък и краткото Lada се чете по-лесно, отколкото неудобното Zhiguli.