От доста време течният пропан бутан се опитва да се наложи като алтернативно гориво при автомобилите, но не успява да получи тракция и продължава да бъде по-скоро нишов избор. Горенето на пропан бутан е по-чисто от горенето на бензин, но това изглежда не е от значение за европейските правителства, които предпочитат да съсредоточат своите субсидии в развитието на електрически автомобили.
В Европа колите на пропан бутан са около 15 милиона, като са най-популярни в Полша и Италия. Причината за това е, че двете държави предлагат най-добрите данъчни облекчения на собствениците на коли на газ, следователно най-много хора решават да преминат на газ. В България също има опити за данъчни облекчения, но засега те не са приети официално. Държавата с най-добри условия за каране на пропан бутан навярно е Япония, където 90% от такситата са с фабрична газова уредба.
В повечето случай, когато собственик на автомобил реши да мине на газ, се монтира допълнителна система в колата включваща обемист резервоар, маркучи които да свързват двигателя с резервоара, и няколко други дреболии. Често се случва да се загуби солидна част от багажника на автомобила, за да се намери място за резервоара, а пък за самото качество на инсталацията, трябва да се доверите на сервиза който сте избрали. Освен това, в много от случаите трябва да преминете поне 10 000 км., преди системата да се изплати чрез по-ниските разходи на километър спрямо на бензин.
Има, обаче, и друг начин да карате кола на газ и да пестите от разходи - употребявана кола с фабрична газова уредба. Тези системи са замисляни за вграждане в автомобила още от самото начало и за това много от колите с фабрична газова уредба не губят съществено място в багажника. Освен това, системите, поставени от голям производител, обещават да са много по-безпроблемни от тези поставени в квартален гараж, защото производителите могат да си позволят голям бюджет за безопасност, от което клиентите печелят.
Повечето големи автомобилни производители предлагат модели с фабрична газова уредба от няколко години вече, но продажбите са ниски. В галерията по-долу сме подбрали 10 от тях, които са добра покупка, ако все пак се появят в обявите за употребявани коли. Заради все още сравнително слабата популярност на системите за пропан бутан, цената на употребявани модели с фабрични такива е съпоставима с моделите без, т.е. доплащането за системата, когато колата е била нова, е покрито от първия собственик, а за вас остава само да пестите пари от разходи на километър.
10 употребявани автомобила с вградена газова уредба (ГАЛЕРИЯ):
Insignia е един от най-сполучливите модели на Opel в последно време и факта, че се е предлагал с вградена газова уредба, го прави още по-неустоим на пазара за употребявани автомобили. Insignia в модификация LPG EcoFlex е задвижвана от 1,4-литров турбо двигател със 140 к.с., позволяващ спокойно движение с магистрални скорости, дори и когато колата е пълна с пътници.