Мимолетният ръст на автомобилния пазар в Европа през септември е последван от нов почти 8-процентов спад през октомври, явен резултат от решението на някои правителства повторно да затворят икономиките си заради коронавируса. Драстичен е спадът в Испания и Франция, докато италианският пазар е почти на нивата си от миналата година, показва статистиката на АСЕА, браншовата организация на производителите.
Само две марки имат под 15% спад от началото на годината - Porsche и DS. На другия полюс са Mazda (-42%), Opel (-46%) и Jaguar (-50%)
Българският пазар е с 25% надолу през октомври спрямо същия месец на миналата година, с общо 2088 нови регистрации. От началото на годината свиването е с над 35% - 19 117 нови коли срещу 29 692 за първите десет месеца през 2019. По-големи спадове в ЕС има единствено в Испания (-36.8%), Португалия (-37.1%) и Хърватия (-43.5%). В Гърция спадът е почти като българския - малко над 33 на сто. Очевидна е тенденцията държавите със сериозен дял на туризма в БВП да са най-засегнати от мерките срещу коронавируса.
На този фон най-добре се представят скандинавските държави - Швеция, която не наложи строга карантина, има най-малкото свиване на пазара (-16.8%), последвана от Финландия (-16.9%), Литва (-18%) и Дания (-18.1%).
20-те най-продавани марки в Европа до октомври 2020 (ГАЛЕРИЯ):
Германският бранд на PSA продължава да е от най-потърпевшите тази година (-46%), но причините не са само в коронавируса. През октомври обаче Opel напълно наваксва изоставането и на практика повтаря резултата си от миналата година, с разлика от едва 302 автомобила. Пазарният дял е паднал от 5.2 до 3.9%.