Не е тайна, че голяма част от съветската автомобилна индустрия е изградена на базата на заемки - а понякога и откровено копиране - на чуждестранни марки. Политиката на властите в СССР е да се отделят повече ресурси за дизайн и производство на товарни автомобили, отколкото на леки, и затова за много от автомобилните инженери е било по-престижно да увеличават товароносимостта на камион, отколкото да усъвършенстват аеродинамиката на автомобил.
Резултатът на тази политика е, че през 2019 в Русия 35% от товарните автомобили в движение са произведени през съветско време. В индустрия като товарната здравината, цената и простотата на обслужване на един камион са от високо значение и фактът, че толкова голям брой от съветските камиони все още се движат и работят здравата, заслужава адмирации.
10 легендарни съветски камиони (ГАЛЕРИЯ):
Добре познат на почти всеки в България, ЗиЛ 130 е един от най-дълго произвежданите камиони в историята. Този неуморен труженик за първи път излиза от завода в далечната 1962 и остава в производство без съществени промени чак до 2014. За 60-те години ЗиЛ 130 е бил доста модерен: със синхронизирана петстепенна скоростна кутия, триместна кабина, пневматични чистачки и пръскалки за предното стъкло чрез бутон на пода. Двигателят на ЗиЛ 130 е еднакъв по устройство и кубатура с този в партийната лимузина ЗиЛ 111, но разликата е, че 130 има ограничител на оборотите на 3 200 в минута. Друга съществена разлика е двукамерният карбуратор в 130 спрямо четирикамерният в 111.
Двигател: 6,0-литров V8
Мощност: 150 к.с.
Товароносимост: 6 000 кг.
Максимална скорост: 94 км/ч