Понякога дори напълно изправен и сравнително нов двигател може да се нуждае от доливане на масло. Защо обаче се стига дотук, след като всичко в мотора е наред? Причините са много - маслото изтича през системата за вентилация на картера, а част от него отива за смазването на клапаните.
Загуба на масло може да се получи и при проблем с уплътненията на турбината, ако двигателят разполага с такава. Освен това, всеки мотор има своя специфична конструкция, което също е сред обясненията за изчезването на смазката. Като цяло обаче причините са общи за всички двигатели, като те са свързани с експлоатация и поддръжка.
Причини за повишения разход на масло:
Високите обороти и повишеното натоварване на двигателя заради теглене на ремарке или друг товар, както и карането по тежък терен, буквално наливат масло в огъня.
Агресивно каране с големи странични натоварвания - в тези случаи коляновият вал влиза в контакт с маслото, като го "избива" и така натоварва системата за вентилация на картера.
Вискозитетът на маслото намалява в топло време и тома е причина за неговия повишен разход.
Разходът може да бъде повишен и при голям студ. За да може да загрее катализаторът, електрониката подава повече гориво в горивната камера и по този начин маслото се разрежда.
Автомобилите с механична скоростна кутия често се нуждаят от доливане на масло в двигателя, тъй като техните шофьори не избират оптималния момент за смяна на предавките.
Запушеният въздушен филтър почти винаги нарушава настройките на системата за вентилация на картера и това води до повишен разход на масло.
Собственикът е сложил масло с по-нисък вискозитет от препоръчания от производителя. Същото се случва и ако е пропуснат срока за смяна на маслото.
Не е затегнат масленият филтър или пробка за изливане на маслото.