"Само че не и в България" е израз, който сме използвали хиляди пъти за какво ли не в последните десетилетия. Той е напълно приложим и към Ford Kuga: в Германия например този модел дълго бе вторият най-продаван SUV в сегмента си след VW Tiguan, а в някои месеци – даже номер едно. У нас интересът към него винаги е бил сдържан (макар и невинаги заради инженерните или естетическите качества на този Ford). Но сега Kuga има изцяло ново поколение, което има шанс да промени тренда и да нареди в първите редици и на тукашния пазар.
На външен вид Kuga прилича на много по-пропорциален и много по-красив Ford Focus – с когото дели шаси, двигатели и технологична концепция. Дизайнът му най-сетне демонстрира естетически език, който изкушава и привлича – слава богу, приключихме с функционално-романтичната скука на фордовския стил отпреди 10 години.
Kuga e по-дълга от предшественика си с близо 9 сантиметра, като голяма част от това увеличение е в полза на седящите на втория ред. Задната седалка се движи на релса и може да бъде променян наклонът на облегалките, като по този начин в задната си част този автомобил предлага универсално решение – или товарно пространство, или тонове място за седящите спътници.
Окачването е станало една идея по-меко. С това е постигнато по-добра возия, за сметка на известно субективно усещане за мудност в остри завои. Това култивиране на модела обаче го изравнява с прекия му конкурент Tiguan – защото най-сетне инженерите разбраха, че прекалена твърдост и прекалената спортна настройка в семеен автомобил е абсолютно излишно нещо и трябва да бъде постигнат повече баланс.
Колкото до задвижването, новият Ford Kuga е най-иновативният модел на Ford. Ще рече, че за разлика от Focus, Puma, Mondeo или Fiesta, това е автомобил с пълен набор от новаторски агрегати – „мек“ 48-волтов хибрид с 2-литров дизелов мотор, пълен плъг-ин хибрид с бензинов двигател, чист дизел и чист бензин, в кобминация с ново поколения 8-степенен автомат (или CVT-вариатор в плъгин модификацията). Добрата новина за изкушените от технологиите е, че за старта си в България Kuga ще бъде достъпна с всички свои двигател и трансмисии.
Опитахме на пътя най-мощния дизел със 190 конски сили и автоматик, както и хибридния дизел със 150 конски сили и ръчни скорости. Трябва да отбележим, че новото поколение дизелови двигатели са екологично изрядни, а Ford са успели да се справят с настройката на катализаторните системи и допълнителните очистки, без това да е за сметка на усещането за мощност и динамика (както, за съжаление, това се забелязва при някои модели на конкуренцията).
190 к.с. максимална мощност 400 Нм макс. въртящ момент 8.7 секунди 0-100 км/ч 208 км/ч максимална скорост |
Kuga не е състезателен автомобил, но е много динамичен, комфортен и сигурен. Единствената ни забележка е към предния капак, който заради новите мерки за защита на пешеходците видимо вибрира при високи магистрални скорости. Това е залегнало конструкционно и не носи риск, но все пак стряска.
По-мощният мотор хармонира перфектно с автоматика, като при равни други условия разликата в разхода спрямо хибрида е по-малка от половин литър на 100 км.
В други държави, където има преки държавни субсидии за хибридни и електрически автомобили, потребителите ще изберат 48-волтовата модификация, чието ценово предимство остава без конкуренция. Така или иначе, между двете модификации има около 11 000 лева разлика в полза на хибрида. Което превръща по-мощната модификация в избор за наистина запалените почитатели на скоростта и динамиката.
Още снимки на новия Ford Kuga вижте в ГАЛЕРИЯТА: