Автомобилните технологии се развиват бързо и една днешна кола като цяло е несравнимо по-сложна и напредничава от онази отпреди 20 години. Но има и една област, в която сякаш техниката крачи бавно назад: окачването. Как да си обясним факта, че напоследък все повече масови автомобили се отказват от многозвенното окачване?
В последните няколко години обаче тенденцията се обърна. Модели, които бяха въвели многозвенното, се отказаха от него, най-често в полза на торсионната греда. Новата Mazda 3 е с такава греда. Както и VW Golf, без най-скъпите версии. Както и базовото ново Audi A3, въпреки своята "премиум" цена. Защо се случва това? Нима тази технология е напреднала и е станала по-съвършена от другата?
Всъщност отговорът на последното е "не". Многозвенното окачване си остава най-доброто решение, когато търсим от една кола динамика и стабилно поведение. Има други причини то да отстъпва на заден план - и най-главната е цената.
Различни фактори принудиха производителите доста да вдигнат цените на колите си напоследък - екологични изисквания, нови задължителни технологии за безопасност, нарастваща алчност на акционерите... За да компенсират донякъде това поскъпване, компаниите се стремят да намалят производствените си разходи. Замяната на многозвенното окачване с греда е удобен начин. Вторият вариант е осезаемо по-евтин, а и не изисква монтирането на напречни стабилизатори. Освен това гредите са по-леки, а намаляването на теглото е ключово за покриване на новите стандарти за емисиите. И накрая торсионната греда заема по-малко място и позволява по-голям багажник, да кажем.
Впрочем това е и добър повод да си припомним основните типове окачване и как действат те. В историята на автомобила има стотици системи, но тук ще се спрем само на най-популярните в наши дни.
Петте най-популярни типа окачване днес (ГАЛЕРИЯ):