fallback

Защо многозвенното окачване взе да изчезва?

Торсионна греда, макферсон, двойна вилка - какви са разликите между основните типове окачване

Автомобилните технологии се развиват бързо и една днешна кола като цяло е несравнимо по-сложна и напредничава от онази отпреди 20 години. Но има и една област, в която сякаш техниката крачи бавно назад: окачването. Как да си обясним факта, че напоследък все повече масови автомобили се отказват от многозвенното окачване?

    В края на краищата нали тъкмо то (наричано още многоточково, мулти-линк или независимо, макар че всъщност има и други видове независимо) бе представяно като най-доброто решение за един лек автомобил. И след като първоначално то бе запазено за премиум и спортни модели, постепенно към него започнаха да се стремят дори и по-бюджетните производители - за да докажат все по-високите качества на продукта си.

В последните няколко години обаче тенденцията се обърна. Модели, които бяха въвели многозвенното, се отказаха от него, най-често в полза на торсионната греда. Новата Mazda 3 е с такава греда. Както и VW Golf, без най-скъпите версии. Както и базовото ново Audi A3, въпреки своята "премиум" цена. Защо се случва това? Нима тази технология е напреднала и е станала по-съвършена от другата?     Базовата версия на новото Audi А3 e с торсионна греда отзад - нещо, което доскоро беше немислимо за премиум сегмента. Всички останали нива на оборудване са с многозвенно окачване

Всъщност отговорът на последното е "не". Многозвенното окачване си остава най-доброто решение, когато търсим от една кола динамика и стабилно поведение. Има други причини то да отстъпва на заден план - и най-главната е цената.

Различни фактори принудиха производителите доста да вдигнат цените на колите си напоследък - екологични изисквания, нови задължителни технологии за безопасност, нарастваща алчност на акционерите... За да компенсират донякъде това поскъпване, компаниите се стремят да намалят производствените си разходи. Замяната на многозвенното окачване с греда е удобен начин. Вторият вариант е осезаемо по-евтин, а и не изисква монтирането на напречни стабилизатори. Освен това гредите са по-леки, а намаляването на теглото е ключово за покриване на новите стандарти за емисиите. И накрая торсионната греда заема по-малко място и позволява по-голям багажник, да кажем.     Първият автомобил с многозвенно окачване е концептът Mercedes C111, още в края на 60-те, а в сериен модел то се влага най-напред пак от германците - при W201 и W124       Така че по всичко личи, че многозвенното окачване ще се върне там, където беше преди - като екстра, запазена за по-скъпи и по-спортни автомобили. Пък и истината е, че повечето фамилни седани и хечбек модели така или иначе никога не използват възможностите му на пътя.

Впрочем това е и добър повод да си припомним основните типове окачване и как действат те. В историята на автомобила има стотици системи, но тук ще се спрем само на най-популярните в наши дни.

Петте най-популярни типа окачване днес (ГАЛЕРИЯ):

fallback
  • #20
    анонимен ( преди 2 години )
    ВАГ го създадоха за да си имат редовно клиенти за части и ремонти.Ползи никкави от него!
  • #19
    Емил ( преди 3 години )
    Вече 67520 км карам Golf 7 като служебен из цяла България, колата е базов модел с торсионна греда отзад.Само високите версии са с независимо окачване.Изключително балансиран, стабилен и сполучлив автомобил, който се справя чудесно с отвратителните ни пътища.Само за справка, личния ми автомобил е Mercedes W211 и окачване правя всяка година.Голфа вози стегнато и сигурно, типичен немски автомобил.Към момента нямам забележки.Не виждам защо ви учудва, че A3-ката също идва с торсионна гред ...
  • #18
    анонимен ( преди 4 години )
    Аз като купувам проверявам всичко и няма как да ми пробутат торсионна греда в Ауди. Иначе народа е масово невеж, дори не знае как в последен модел кола да си свърже телефона и си го държи с едната ръка, това е масово по софийските полета.
  • #17
    анонимен ( преди 4 години )
    Многоточковото окачване взе да изчезва, защото вашите любимци от ВАГ трябва да избият разходите по глобите за най-голямата корпоративна измама последните десетилетия. Втората голяма пак идва от Германия и се развива в момента - нарича се Wirecard...
  • #16
    анонимен ( преди 4 години )
    На обикновения човек 4х4 му трябва точно в 0.5% от случаите. По същия начин толкова му трябва и СУВ. Но маркетингът на компании като ВАГ е безупречен. Също както наскоро се опитаха тук да обяснят, че да гори масло една кола е нормално, както и сега се опитват да обяснят, че торсионна греда на кола като А3 е нормална. Наскоро видях един Т-рок с барабанни спирачки отзад. Кола за 40000 лева....
  • #15
    анонимен ( преди 4 години )
    друго си е отзад да е мулти-линк. Колата захапва пътя и на високи скорости е супер удобно за шофиране. Вярно има реглажи на преден-заден мост, може и ремонтите да са по-скъпи, обаче разликата е голяма.
  • #14
    Гост 1 ( преди 4 години )
    Разликата между двата типа окачване е толкова голяма че чак е трудно да се обясни без да си карал един същи автомобил с двата вида окачване. Ефтиното е като каруца, никакъв комфорт. Многоточковото е за предпочитане но дори и Шкода го слага само на автомобили с по висока цена . На база просто забрави
  • #13
    До #14 ( преди 4 години )
    И не на последно място, успяха да ги накарат да си мислят, че колата им трябва да е SUV. Лесен и удобен начин, да вземат на хората парите. Просто повдигаш окачването с 3см, изправяш колата да изглежда като тухла четворка и обясняваш че това е SUV и за това струва 10 хил.лв повече. Пладнешки обир, който спаси марки като Сеат от фалит.
  • #12
    Гост ( преди 4 години )
    До 12 "Негово величество клиентът си извоюва тази посока на развитие". Мисля, че не си прав - клиентът беше доведен до това, чрез реклама и пропаганда. Погледни в нета - пълно е със статии които обясняват, че не ни е нужно 4х4, в повечето официални сайтове не можеш да видиш колко цилиндров е мотора, а в някои дори не пише колко к.с. е - предимно разход и CO2 емисии
  • #11
    до 12 ( преди 4 години )
    На 100% съм съгласен. Някак си хората са прекалено невежи и търсят таблетите, екстрите и брандовете. Нямам обяснение иначе кой дава луди пари за немски премиуми и СУВ-ове за по 200 К, които очевидно са надценени и нищо особено технически.
fallback
Последни