Когато през 2017 година MINI показа първия си плъг-ин хибриден модел, беше малко трудно да схванем какъв е смисълът от него. Това бе кола доста по-тежка, доста по-сложна и най-вече осезаемо по-скъпа от бензиновия си аналог.
За изминалите години тя не се е променила особено. Този фейслифт, който тестваме, носи доста новости в областта на дизайна, но почти никакви в областта на задвижването.
Онова, което тотално се промени, е самият пазар.
Заради него този автомобил, който доскоро бе малко нелогичен, сега е дотолкова смислен и изгоден, че заводът не успява да изпълни поръчките.
Разбира се, като казваме, че пазарът се е променил, имаме предвид Европа като цяло. Ще запомним 2020 година както с паниката около Covid-19, така и с настъплението на електрическото задвижване. Доскоро твърде скъпи, сега плъг-ин моделите са най-изгодните изобщо благодарение на държавните субсидии. Франция ви дава до 7000 евро, за да си вземете такъв. Германия - 6750. Помощи има даже на Изток - 4250 евро в Румъния, 4500 в Словения, 4600 в Хърватия, 5000 в Словакия.
В България помощите, разбира се, са една голяма кръгла нула. Но всъщност новото MINI Countryman SE All4 е интересно предложение даже и тук. Защо ли? Защото производителите имат остра нужда да намалят вредните емисии и да избегнат новите глоби на Европейската комисия. Затова са изпилили максимално цените на електрифицираните си модели. Този хибрид например струва 75 400 лева с ДДС - на практика само с две хилядарки повече от дизеловия си аналог. При това дизелът разполага само със 190 коня, а тук те са 220.
Както казахме, задвижването не се е променило драстично. Имате трицилиндров бензинов турбомотор с обем 1.5 литра. Имате електромотор с максимална мощност 95 конски сили. Имате 10-киловатчасова батерия, която вече може да ви даде до 61 километра пробег само на ток. И накрая има две скоростни кутии: 6-степенен автоматик за бензиновия мотор и двустепенен за електрическия.
Най-интересното е, че тук ви е спестен изборът предно, задно или 4х4 задвижване. Защото този автомобил може да бъде и трите.
Когато карате само на ток, колата е със задно предаване. Когато карате само с бензиновия двигател - с постоянно темпо на магистрала да кажем - сте само с предно. Когато двете системи си помагат, имате задвижване на четирите колела.
Комбинацията от двата двигателя е особено приятна, когато ви потрябва сериозно ускорение.
220 к. с. максимална мощност 385 Нм макс. въртящ момент 6.8 секунди 0-100 км/ч 196 км/ч максимална скорост |
Максималният въртящ момент е 385 нютонметра. Навремето толкова даваха хиперколи като Lamborghini Countach, или в по-ново време - Porsche 911 Carrera. Днес не е никакъв проблем да ги получите от този семеен кросоувър.
На безлимитната магистрала край Франкфурт без никакъв проблем развихме максималната скорост от 196 км/ч - ето ви още едно предимство на хибрида през чистия електромобил.
Като споменахме 61 километра обхват само на ток, в реалния живот те са всъщност малко над 50. И то ако карате в града, защото при магистрални скорости обхватът се стапя до едва трийсетина километра. Но това не е проблем, защото имате 38-литров резервоар с добрия стар бензин.
Зареждането на батерията е сравнително бързо - два часа и половина от стенно зарядно и малко над три и половина от обикновен контакт. Ако го правите редовно, наистина ще ви даде разход в градски условия около 2 литра на сто километра.
Интериорът не е драстично променен, ако не смятаме новите изцяло дигитални прибори, които по същество са един компактен овален таблет, залепен върху таблото. Спортният волан е вече серийно оборудване, също като радиото с почти 9-инчов екран, Bluetooth и USB.
Седалките са комфортни, мястото отзад е достатъчно и за по-високи хора. Понеже електромоторът е под багажника, а батерията - под задната седалка, това е изяло малко от товарното пространство, но и така то е съвсем приличните 406 литра.
По-съществените промени при фейслифта са във външния вид - вече с изцяло светодиодни светлини, и с преработена шестоъгълна предна решетка. Като опция можете да си поръчате и Piano Black екстериор, който дава тези ефектни контури около фаровете. Задните светлини вече са с орнаменти от британския флаг, които изглеждат доста добре, особено нощем. Нищо, че тази кола всъщност е проектирана от германци. И се произвежда в Холандия.
Още снимки от теста на Countryman SE вижте в ГАЛЕРИЯТА: