Най-добрата кола в света, която не може да се сравни с нито една друга – нито по красота, нито по поведение на пътя. Най-чупещият се автомобил, който направо опустошава джобовете на собственика си. Тези две крайности на определенията се отнасят за един и същ модел - Alfa Romeo 156, който беше представен на автосалона във Франкфурт през 1997 година. Автомобилът от бизнес-клас (сегмент D) смени на конвейра успешния и популярен (особено в Италия) модел 155.
Успехът на новата машина беше предопределен от редица технически иновации, като основната бяха модерните двигатели от семейстото Alfa Romeo Twin Spark с по две снещи на цилиндър. Тази технология заедно с променливите фази на газоразпределение гарантираха прилична мощност от литър работен обем.
Под капака на Alfa Romeo 156 се поставяха редови мотори с 4 цилиндъра - 1,6 литров (118 к.с.), 1,8-литров (142 к.с., при който през 2001 года при преминаване към Euro 3 мощността беше намалена на 138 л.с.) и 2,0-литров с мощност 153 или 163 л.с. Над тях се нарежда 2,5-литров V6 (189 л.с.), а версиите 156 GTA and 156 Sportwagon GTA получиха 3,2-литров V6 с 247 к.с. Има и дизели-1,9-литров (от 104 до 148 к.с.) и 2,4-литров (от 134 о 173 к.с.).
Двигателите работят с 5- или 6-степени механични кутия, а 2,5-литровият V6 се съчетама с 4-степенната хидромеханична Q-system (разработка на Aisin), но главната иновация става роботизирната кутия Selespeed. Окачването е спортно - двуточково отпред и многоточково отзад. През 2000 година се появява и комбито 156 Sportwagon, което мнозина считат за по-елегентно от седана, като то е дело на маестро Джорджето Джуджаро.
След него - през 2004 година, излизат 156 Sportwagon Q4 и "почти кроссоверуърт" Crosswagon Q4, като тези два варианта остават най-дълго в производство - до 2007 година. Седанът се задържа на конвейера до 2005 година, като общият тираж на Alfa Romeo 156 е 680 000 бройки.
Заслужава ли си в наши дни покупката на този модел? Все пак той вече е на сериозна възраст, което си личи и от цената му, която се определя основно от състоянието на конкретния автомобил. Собственици на автомобила посочват негови 5 силни и съответно 5 слаби качества, които могат да ви ориентират.
5 "за" и 5 "против" Alfa Romeo 156 (ГАЛЕРИЯ):
Моторите Twin Spark и роботизирана кутия Selespeed са главните технически новации при Alfa Romeo 156, като те осигуряват спортен характер на автомобила. Именно те обаче са причината за голям брой проблеми, с които се сблъскват собствениците на по-стари автомобили.
Започваме с двигателите - те са мощни и имат впечатляваща динамика, но с течение на времето започват да харчат масло. Стандартните процедури при такъв проблем като смяна на гумичките на клапаните, например, не помагат. На 1000 километра пробег отива един литър масло, което вече е е сериозен проблем. А основният ремонт на двигателя не е евтин. Сред другите проблеми са газово-разпределителният механизъм, чийто ремък трябва да се сменя често. Датчикът за разхода на въздуха също бързо излиза от строя.
Снимки: Alfa Romeo