Защо двигателят се нуждае от турбина? В стандартния агрегат с вътрешно горене пълненето на цилиндрите със смес от въздух и гориво става заради вакуума, генериран от движението на буталото надолу. При това пълненето на цилиндъра никога не става на повече от 95% заради съпротивлението. Как обаче да бъде увеличен на подаваната в цилиндрите смес, за да се получи повече мощност? Трябва да се вкара въздух под налягане. Точно това прави турбокомпресорът.
Турбодвигателите обаче са по-сложни от атмосферните и това повдига въпроса за тяхната надеждност. През последните години се забелязва изравняване между двата вида мотори, но не защото турбодвигателите са станали по-издръжливи, а защото и атмосферните вече изкарват доста по-малко отпреди. Повечето хора обаче продължават да вярват в някои митове за турбомоторите, които не отговарят съвсем - или изобщо не отговарят - на истината.
7 заблуди за колите с турбомотор (ГАЛЕРИЯ):
Много европейски производители (например Volvo, Audi, Mercedes-Benz и BMW) вече не произвеждат автомобил с атмосферни двигатели дори в най-ниските класове. Факт е, че турбодвигателят предлага значително повече мощност при малък работен обем. Например моторът на снимката, съвместна разработка на Renault и Mercedes-Benz, предлага до 160 к.с. при обем от 1,33 литра.
Как обаче да разберете, че даден модел има (или няма) турбомотор? Ако количеството на литрите в работния обем, умножено по 100, е много над конските сили, то значи моторът е без турбо. Например, ако един двигател с работен обем 2,0 литра разполага със 150 к.с., той е атмосферен.