IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Защо акумулаторите "умират" преждевременно?

Поради две причини - шикалкавенето на производителите и неправилната употреба

Автомобилните акумулатори обикновено не създават проблеми - служат добре в продължение на пет години, след което се заменят с нов. Има обаче и изключения. Често батериите изобщо не "умират" от старост, а поради лошо качество, множество болни места по колата или небрежност от страна на собственика на автомобила.


Акумулатор


Всеки акумулатор има ограничен живот. В него се генерира електричество поради реакциите, протичащи вътре в устройството. Химичните и електрохимични реакции следват непрекъснато още след самото производство на батерията. Следователно, складирането на акумулатори за бъдеща употреба е, най-малкото, недалновидно решение. Висококачествените батерии работят безпроблемно 5-7 тодини, след което престават да държат заряд и лошо завъртат стартера. Разбира се, ако акумулаторът вече не е оригиналният или колата е стара, нещата стоят по друг начин.

Тайната на относително краткия живот на акумулатора обикновено е безобразно проста: продуктите на прочути марки, навлизащи на вторичния пазар (тоест не на поточната линия), масово се фалшифицират, а много фирми и фабрики произвеждат, макар и оригинални, продукти, които само повърхностно наподобяват висококачествена заводска батерия.


Акумулатор


За да намалят производствените разходи и в същото време разходите за батерията при продажба, производителите на акумулатори намаляват броя на оловните плочи (пластини). Такива продукти, като нови, практически не се "издават" и автомобилът пали без проблеми дори през зимата. Щастието обаче не трае дълго - намаляване броя на плочите силно влияе на живота на батерията.

Такъв акумулатор може да сдаде багажа само няколко месеца след покупката, особено при увеличено натоварване. Може да определите, че имате работа с нискокачествен продукт дори на етапа на избора и покупката. Правилото е просто: колкото по-тежка е батерията, толкова по-добра е и има по-голям ресурс. Лекият акумулатор не става за нищо.

Втората причина, поради която батериите бързо излизат от строя, е неправилното им използване. Тук вече са възможни различни сценарии. Работата на акумулаторите силно зависи от околната температура. През зимата капацитетът им пада драстично - подлагат се на много дълбоки разреждания при стартиране на двигателя, а в същото време лошо се зарежда от генератора. Хроничното недозареждане в комбинация с дълбоките разреждания може да унищожи дори качествен акумулатор само за една зима.


Акумулатор


Някои устройства не могат да бъдат реанимирани само след едно разреждане до "нула" - активната маса от плочи просто се разрушава. Това се случва например, когато водачът се опитва да стартира двигателя за дълго време при екстремно ниски температури или при движение с отказал генератор.
През лятото често се случва друга неприятност: поради прегряване електролитът в акумулатора започва активно да кипи, нивото му намалява и плътността се променя. Плочите се оказват частично във въздуха, при което токът и капацитетът намаляват. Неизправността на релето-регулатора на алтернатора води до подобна картина: напрежението в бордовата мрежа може да се повиши до твърде високи стойности. Това от своя страна също води до изпаряване на електролита и бързо "умиране" на акумулатора.

При автомобилите със старт/стоп система се използват специални акумулатори, които се произвеждат по технологията AGM. Тези устройства са значително по-скъпи от обикновените. Когато сменят батерията, собствениците на автомобили, по правило, се опитват да спестят пари, но забравят, че AGM батериите първоначално имат по-дълъг ресурс, тъй като са разчетени за много по-голям брой цикли "разреждане-зареждане". Преждевременното излизане от строя на "неправилната" батерия, поставена на автомобили със старт/стоп система, е лесно обяснима норма.

0 от 500
  • #3
    10 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Може ли №1 и 2 да кажете, кои са премиум марките? Само не почвайте Е-класа или 5-ца на БМВ. Имал съм купена на старо 5г кола с оригинален акумулатор и не съм имал проблем през годините които съм я ползвак, сменил съм поне 4 чисто нови коли, всяка е карана по 4-5г, и не се е случило да имам проблем с акумулатор. И за справка - не са били немски. Принципно всеки поризводител си задава параметрите и ако искате такъв, идете в фирмениа сервиз. Е да, ще се налойи да платите повечко.
  • #2
    14 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Прав си за акумулаторите на премиум марките. Не се продават по магазините защото никой няма да си купи за 1000лв акумулатор. Ако сменяш такъв акумулатор на 10та година от живота на колата не си заслужава да се наливат толкова пари за нов, защото тая кола вероятно няма да изкара още 10 години, така че тези акумулатори имат смисъл само за нови коли и затова ги няма по-магазините.
  • #1
    12 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    При премиум марките акумулаторите държат много години, минимум 10 а познавам човек който го изкара 15г. оригиналния акумулатор. Лошото е че никъде не се продават по магазините тези акумулатори. Ходел съм в магазин за акумулатори искал съм същия, но те ми казват, фирмата производител продава други а тези ги прави само за чисто новите коли на премиум марките. А тези които са по-магазините карат 2-3г. и умират.