Генералният директор на Tesla - Илон Мъск, безспорно е един от иноваторите в индустрията, тъй като вече 16 години управлява най-ценния автомобилен производител в света. Действията му обаче ясно показват, че той залага на една и съща стратегия за развитието компанията – сключва съюзи с фирми, които развиват технологии, липсващи на Tesla, учи се от тях, а след това ги изоставя и поема сам напред, тъй като партньорите му не са склонни да рискуват.
Сега Мъск и екипът му е готвят да направя поредната стъпка, която ще превърне Tesla в независима от външни доставки компания. На предстоящото събитие, наречено „Battery Day“, ще бъде разкрита нова технология за производството на евтини и дълготрайни батерии. Благодарение на тях електрическите автомобили на марката ще могат да се конкурира като цена с по-евтините бензинови автомобили.
Новите дизайни на батериите, техният състав и процесите на производство са само част от разработките, които ще позволят на Tesla да намали зависимостта си от дългогодишния си партньор Panasonic, твърдят запознати с намеренията на Мъск. Сред тях е бивш старши изпълнителен директор, който иска да остане анонимен. Той е категоричен, че Илон винаги се е стремял към едно нещо – нито част от бизнеса му да не зависи от някой друг. Понякога тази стратегия се оказва успешно, а друг път носи загуби на компанията.
В момента Tesla има сключени договори са партньорство при разработка на батерии с японската Panasonic, южнокорейската LG Chem и китайската Contemporary Amperex Technology Co Ltd (CATL), като всички те ще продължат да действат. В същото време обаче компанията на Мъск преминава към пълен контрол на производството на клетки за акумулатори, които са основен компонент за батериите на електрически превозни средства. То ще се осъществява във фабриките на Tesla в Берлин (Германия), която все още се строи, и във Фриймонт (САЩ), като Tesla вече наема на работа десетки експерти в тази област.
„Няма промяна в отношенията ни с Tesla. Връзката ни продължава да е стабилна, като ние не сме доставчик на батерии за Tesla, а партньор. Това ще продължи със създаването на иновации, които ще подобрят продукта ни“, коментираха от Panasonic.
Откакто застана начело на компанията през 2004 година, целта на Мъск беше да научи достатъчно - от партньорства, придобивания на други компании и набиране на талантливи инженери. След това той постави всички ключови технологии под контрола на Tesla, като целта му е да се изгради схема на работа, с която да контролира всичко – от добиване на нужните суровини до крайното производство. Нещо подобно е направил Ford с Model A през 20-те години на миналия век.
„Илон смята, че може да подобри всичко, което правят доставчиците. Той смята, че Tesla може да прави всичко напълно сама. Кажете му, че нещо не става и той веднага решава, че ще го направи“, коментира бившият изпълнителен директор на компанията Том Меснер, който сега ръководи консултантска фирма.
Естествено, този подход се отнася най-вече за батериите, като целта е Tesla да ги прави сама. Още през май агенция Reuters съобщи, че компанията на Мъск планира да представи евтини батерии, които са проектирани да издържат до 1,6 млн. километра пробег. Нещо повече – Tesla работи за директна доставка на основните материали, нужни за тяхната изработка. Те са доста скъпи и затова компанията разработва и нов вид клетъчни химикали, чието използване ще доведе до сериозно намаляване на стойността им. За това ще помогнат и новите високо автоматизирани производствени процеси за ускоряване на производството.
Подходът на Мъск не се ограничава само с батериите. По времето, в което Daimler беше сред първите инвеститори в Tesla, шефът на американската компания активно се интересуваше от технологии на германския автомобилен производител. Сред тях бяха сензори, които помагат за задържане на автомобила в лентата на движение. Именно инженерите на Mercedes-Benz помогнаха за интегрирането на тези сензори, както и на камери, в Tesla Model S, която до този момент не разполагаше с такива технологии. За целта беше използван софтуер от Mercedes-Benz S-Class.
„Той научи за това и не се поколеба да направи крачка напред. Помолихме нашите инженери да стрелят към Луната, но Мъск тръгна направо към Марс ”, разказва старши инженер на Daimler, който е работи по проекта.
В същото време сътрудничеството с друг от първите инвеститори в Tesla – японският концерн Toyota, научи Мъск за една от най-важните дейности в съвременна автомобилна индустрия - управление на качеството. Нещо повече – компанията му привлече ръководители от Daimler, Toyota, Ford, BMW и Audi, а също така и талантливи експерти от Google, Apple, Amazon и Microsoft, които допринесоха сериозно за развитието на Tesla.
Не всички връзки обаче завършиха добре. През 2014 години Tesla сключи договор с израелския производител на сензори Mobileye, за да се научи как да проектира система за самоуправление. Именно тя се превърна в основа на автопилота на американския производител на електромобили.
Оказва се, че Mobileye е движещата сила за създаването на оригиналния автопилот на Tesla. Двете компании се разделиха със скандал през 2016 година, когато шофьор на Model S загина при катастрофа, докато колата му се движеше на автопилот. Президентът на израелската компанията Амон Шашуа тогава обяви, че системата не е проектирана да покрива всички възможни ситуации при катастрофи, тъй като тя служи за помощ на водача. Той директно обвини Tesla в неправомерно използване на технологията.
След раздялата с израелската фирма, Tesla сключи договор с американската компания Nvidia за разработката на автопилот, но скоро и тук се стигна до разрив. А причината беше, че Мъск искаше да направи собствен софтуер за автомобилите си, като така да бъде независим от Nvidia, но едновременно с това да използва част от технологиите на партньора си.
През последните 4 години Илон продължи да придобива фирми от сферата на високите технологии. Той придоби малко известните компании Grohmann, Perbix, Riviera, Compass, Hibar Systems, които помогнаха на Tesla в развитието на автоматизацията. Към тях бяха добавени Maxwell и SilLion, които разработват технологии за батерии.
„Мъск научи много от тези хора. Той извлече максимум информация, след което се върна и направи Tesla още по-добра компания. Този подход е в основата на успеха му“, категоричен е Марк Елис, старши консултант във фирмата Munro & Associates, която е изучавала дълги години Tesla. И по този начин дава до голяма степен обяснява, защо компанията на Мъск е на това място в момента.