България е един от най-добре развитите пазари за газови уредби в Европа - четвърта по брой на газстанциите (за пропан-бутан) и първа по тяхната гъстота. По данни на МВР към юли 2020 по пътищата се движат общо 330 182 автомобила на пропан-бутан и компресиран природен газ. И въпреки това около газовите уредби витаят немалко всеобщи убеждения, които не отговарят съвсем на фактите. Газът е напълно екологичен; газът удължава живота на двигателя; колата на газ е подвижна бомба - нека видим какво всъщност се крие зад "нещата, които всички знаят".
8-те най-големи мита за газовите уредби (ГАЛЕРИЯ):
Излиза много по-евтино
Ако един автомобил харчи 10 литра бензин на 100 км (18 лева по текущите цени), след конверсията на газ той ще харчи поне около 11 на сто LPG (9.35 лева). За да се изплати една нормална уредба, на стойност 1200 лева, ще трябва да минете 13 872 км, което у нас е нормален годишен пробег. При 100 000 изминати км на газ - нормалната експлоатация на една кола у нас, преди да я сменим - ще сте спестили солидните 7300 лева.
Но ако карате малка градска кола с нисък разход, ще ви трябват много повече километри, за да се изплати инвестицията. Преминаването към LPG има смисъл за хора, които правят сериозен годишен пробег и карат автомобили с висок разход - примерно по-старо поколение бензинови мотори с обем над 2 литра.
Всеки може да направи изчислението за себе си според разхода на колата си. Само имайте предвид, че след монтажа на АГУ има и разходи за поддръжка: смяна на филтри (на всеки 10 000 до 20 000 км), проверка и евентуално подмяна на инжектори (на 50-60 хиляди) и изпарител (на 100-120 хиляди).
Ако един автомобил харчи 10 литра бензин на 100 км (18 лева по текущите цени), след конверсията на газ той ще харчи поне около 11 на сто LPG (9.35 лева). За да се изплати една нормална уредба, на стойност 1200 лева, ще трябва да минете 13 872 км, което у нас е нормален годишен пробег. При 100 000 изминати км на газ - нормалната експлоатация на една кола у нас, преди да я сменим - ще сте спестили солидните 7300 лева.
Но ако карате малка градска кола с нисък разход, ще ви трябват много повече километри, за да се изплати инвестицията. Преминаването към LPG има смисъл за хора, които правят сериозен годишен пробег и карат автомобили с висок разход - примерно по-старо поколение бензинови мотори с обем над 2 литра.
Всеки може да направи изчислението за себе си според разхода на колата си. Само имайте предвид, че след монтажа на АГУ има и разходи за поддръжка: смяна на филтри (на всеки 10 000 до 20 000 км), проверка и евентуално подмяна на инжектори (на 50-60 хиляди) и изпарител (на 100-120 хиляди).