България е един от най-добре развитите пазари за газови уредби в Европа - четвърта по брой на газстанциите (за пропан-бутан) и първа по тяхната гъстота. По данни на МВР към юли 2020 по пътищата се движат общо 330 182 автомобила на пропан-бутан и компресиран природен газ. И въпреки това около газовите уредби витаят немалко всеобщи убеждения, които не отговарят съвсем на фактите. Газът е напълно екологичен; газът удължава живота на двигателя; колата на газ е подвижна бомба - нека видим какво всъщност се крие зад "нещата, които всички знаят".
8-те най-големи мита за газовите уредби (ГАЛЕРИЯ):
Газът е напълно екологичен
Но дотогава ще кажем, че, първо, има съществени разлики във вредните емисии при компресирания природен газ (CNG) и втечнения петролен газ (LPG), така че те не могат да се разглеждат заедно. Второ, и при двата газа има парникови емисии - по-ниски, отколкото при бензина, но далеч не нулеви. Трето, при някои от вредните емисии в състава на смога тези два газа са по-добри алтернативи на традиционните горива - например при азотните оксиди. Но при други - като въглеродния оксид и особено въглеводородите - те са доста по-лоши алтернативи.
Но дотогава ще кажем, че, първо, има съществени разлики във вредните емисии при компресирания природен газ (CNG) и втечнения петролен газ (LPG), така че те не могат да се разглеждат заедно. Второ, и при двата газа има парникови емисии - по-ниски, отколкото при бензина, но далеч не нулеви. Трето, при някои от вредните емисии в състава на смога тези два газа са по-добри алтернативи на традиционните горива - например при азотните оксиди. Но при други - като въглеродния оксид и особено въглеводородите - те са доста по-лоши алтернативи.