Обединеният германски автомобилен клуб ADAC продължава са провежда нестандартни краш-тестове. Този път организацията показа какви ще бъдат последствията от сблъсъка между кемпер Fiat Ducato, който тежи 3,5 тона и комби Citroen C5 с тегло 1,7 тона. Резултатите са доста стряскащи.
Причината за теста е, че популярността на кемперите расте непрекъснато. Само в Германия, по данни на Министерството на транспорта, от 2011 година продажбите на такива машини са се увеличи със 77%, като са достигнали 500 000 единици. Пандемията от COVID-19 накара хората още повече да търсят кемпери, тъй като с тях могат да пътуват из Европа в условията на ограничения самолетен транспорт.
В изпитанията участва абсолютният рекордьор в сегмента - Fiat Ducato, чието сегашно поколение се произвежда от 2006 година и на което се падат около половината кемпери в Европа. Моделът никога не е тестван от Euro NCAP, докато остарелият вече Citroen C5 през 2009 година получава максималните 5 звезди за безопасност.
Сега експертите на ADAC моделират челен удар между двата автомобила при скорост 56 км/ч с 50-процентово покритие, което е често срещана ситуация на второстепенен път. В кемпера са поставени 4 манекена, като последният е малко дете, седящо на специално столче отзад. В комбито има само манекен-шофьор.
Натоварванията на манекените при удара са показани на картинката. Червеният цвят показва смъртоносно опасни натоварвания, кафявият – високи, които водят до тежки травми и възможна смърт. Оранжевият означава наранявания, които не са опасни за живота, а според жълтия и зеления – няма опасност за здравето.
Както се вижда, в кемпера оцелява само предния пасажер, който вероятно ще се придвижва в инвалидна количка заради тежките наранявания по бедрата си. Водачът е подложен на несъвместимо с живота натоварване в областта на гърдите, а освен това има и сериозни травми на краката. Пътниците на втория ред – възрастен и дете, се оказват в капан на конструкцията, на която за закрепени седалките и получават смъртоносни удари по главите.
Преди удара, оборудването на кемпера е приведено в състояние за пътуване, както е посочено в инструкциите. Шкафовете обаче се отварят и предметите в тях влизат в салона и нанасят допълнителни травми на пасажерите. Шофьорската врата блокира, а при сблъсъка тежката машина проявява склонност към преобръщане.
Що се касае до шофьора на Citroen C5, то след удара с кемпера, ако се съди по фиксираните натоварвания, по него не остава здраво място. Това се обяснява от Euro NCAP и ADAC с високата скорост на удара и значително по-голямата маса на кемпера, чието тегло е 2 пъти по-голямо от това на комбито.
Какви са изводите от теста? На първо място, шофьорите на леки автомобили трябва да се държат на разстояние от кемперите, както и от други тежки машини. На свой ред, компаниите, проектиращи кемпери, трябва да обръщат повече внимание на безопасността на конструкциите на пасажерския и жилищния отсек. Купувачите на такива машини не бива да спестяват пари от съвременни системи за активна безопасност като система за аварийно спиране, например. Предметите в кемпера трябва да са добре закрепени, а съдовете да бъдат от пластмаса, не от стъкло, дори това да не е толкова екологично.
Снимки и видео: ADAC